A person entering a toilet.

Kampus digitalisoituu vessa kerrallaan

Kampusten digitalisoituminen etenee vauhdilla. Työntekoa ja opiskelua helpottavien sovellusten lisäksi teknologia on tullut osaksi ravintoloita ja vessoja.

Oulun yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden käyttöön julkaistaan syksyllä uusi mobiilisovellus Cella, joka kartoittaa kullakin hetkellä vapaana olevat työskentely- ja kokoustilat. Sovelluksen avulla on helppo varata tila välittömään tarpeeseen.

Sovellus kertoo, kuinka monta ihmistä tilaan mahtuu ja mitä tekniikkaa tilasta löytyy.

Yliopisto on tiivistänyt tilojaan viime vuosina, mikä on luonut tilanteen, jossa käyttäjän tarpeet ja saatavilla olevat tilat eivät aina kohtaa. Osa tiloista on ylibuukattuja, kun taas toiset ammottavat tyhjyyttään.

”On tiedossa, että aina on tilaa jossakin. Ongelma onkin ollut siinä, miten tuoda muut tilat paremmin ihmisten tietoisuuteen”, sanoo tietohallinnon projektipäällikkö Harri Kaikkonen.

Sovelluksen ei ole tarkoitus korvata jo käytössä olevia varausjärjestelmiä. Henkilökunta ja opiskelijat voivat edelleen varata tiloja etukäteen Outlookista, ja opetustilojen varaukset hoidetaan aina tavallisen reitin kautta.

”Kyse on ainoastaan tilojen löytämisen ja välittömän varaamisen helpottamisesta”, Kaikkonen kertoo.

Suoritusvihkojen korvaajaksi Reikel

Lääketieteellisessä tiedekunnassa on otettu pilottikäyttöön mobiilisovellus, jolla kerätään läsnäolotietoja. Aiemmin opintojaksojen paikallaolotiedot on pitänyt kerätä paperisiin vihkoihin ja siirtää tiedot sitten manuaalisesti Exceliin. Uuden sovelluksen ansiosta suoritusvihkot ovat vihdoin jäämässä historiaan.

”Sovelluksen avulla voidaan sujuvoittaa prosessia ja vähentää käsin tehtävän työn määrää”, kertoo tietohallinnon suunnittelija Erja Heikkinen.

Reikelin käyttö on hyvin yksinkertaista. Opettaja kirjautuu sisään yliopiston käyttäjätunnuksilla, valitsee oikean opetusajankohdan, luo koodin yhdellä näppäyksellä ja ilmoittaa koodin paikallaolijoille. Koodi on voimassa tietyn ajan, jonka aikana opiskelijoiden tulee kirjautua sovellukseen omilla tunnuksillaan ja syöttää ilmoitettu koodi.

Läsnäolotiedot siirtyvät automaattisesti taustajärjestelmään, josta opintosihteerit pystyvät tarkastelemaan opiskelijoiden edistymistä. Jos näyttää, että opiskelijoita on syystä tai toisesta jäämässä jälkeen opintosuunnitelmasta, heille voidaan tarjota tukea jo ennen kuin he ovat pudonneet kelkasta.

”Sovelluksen hyöty on ennen kaikkea mahdollisuudessa tukea opintojen etenemistä”, Heikkinen sanoo.

Sovelluksen käyttöä on tarkoitus hallitusti laajentaa pilottijakson jälkeen. Tällä hetkellä Reikel on käytössä muutamalla 1. vuosikurssin opintojaksolla.

Tehokkaampaa siivousta antureiden avulla

Linnanmaan kampuksella yhteentoista yleisövessaan on asennettu kävijöiden määrää ja paperin kulutusta mittaavat anturit, joiden avulla halutaan tehostaa siivousta. Anturit eivät kerää tunnistettavia tietoja.

Antureiden tiedot välittyvät Katrin Live -järjestelmään. Kävijämäärätietojen avulla voidaan kohdistaa siivous oikeaan aikaan: ruuhkaisia vessoja voidaan siivota useammin kuin vähän käytössä olevia. Järjestelmä myös ilmoittaa, kun käsipyyhe- tai vessapaperi on lopussa. Reaaliaikainen tieto helpottaa siistijöiden työtä.

”Näin saadaan samoilla resursseilla hoidettua tilat entistä paremmin. Kyseessä ei ole kustannussäästö, vaan tehokkuuden ja laadun lisääminen”, toteaa tila-asiantuntija Juha Waulu.

”Olemme ensimmäinen yliopisto Pohjoismaissa, joka ottaa järjestelmän käyttöön”, Waulu kertoo. Järjestelmä on nyt testikäytössä. Mikäli järjestelmä osoittautuu hyödylliseksi, voidaan antureiden käyttöä laajentaa uusiin vessoihin. Järjestelmä olisi myös teknisesti mahdollista yhdistää Oulu Campus Navigator -sovellukseen, jolloin käyttäjät näkisivät, missä on lähin vapaa vessa.

Älykästä ruokailua Juveneksella

Juvenes on ottanut pilottikäyttöön itsepalvelukassat kahdessa Linnanmaan ravintolassa: Napassa ja Foobarissa. Tavoitteena on sujuvoittaa asiointia ja lyhentää jonoja ruuhka-aikoina. Ravintoloissa hoidetaan ensin maksu itsepalvelupäätteellä ja siirrytään vasta sen jälkeen linjastolle. Itsepalvelukassalla voivat asioida niin henkilökunta, opiskelijat, jatko-opiskelijat kuin vierailijatkin. Itsepalvelukassalla käy ainoastaan maksukortti.

Itsepalvelukassojen lisäksi Juvenes aloittaa projektin, jossa seurataan ravintola Napan asiakkaiden kulkureittejä ja käyttäytymistä linjastossa. Projektin tarkoituksena on saada tietoa linjastojen pullonkauloista, jotta asiointia voitaisiin jatkossa sujuvoittaa entisestään.

Henkilökunta auttaa tarvittaessa kassojen kanssa.

Lisätietoa Juveneksen projekteista täällä.

Apua suunnistukseen kampusnavigaattorilla

Alkusyksyllä julkaistiin uusi mobiilisovellus Oulu Campus Navigator, joka auttaa niin yliopistolaisia kuin vierailijoitakin suunnistamaan Linnanmaan kampuksella. Sovellus paikallistaa käyttäjän kartalle ja löytää yliopistolla sijaitsevat tilat kaikissa kerroksissa. Sovellus on jo osoittautunut suosituksi: lokakuun puolivälissä sitä on ladattu lähes 2300 kertaa.

Oulu Campus Navigator Play Kaupassa ja App Storessa.

Viimeksi päivitetty: 16.10.2019