CuMoO4: Erittäin alhaisen valmistuslämpötilan keraami mikroaaltotaajuuden sovelluksiin termokromisilla ominaisuuksilla.

L6, Linnanmaa

Fysiikan tohtori Nina Joseph

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Mikroelektroniikan tutkimusyksikkö

Elektroniikkamateriaalit ja komponentit

Professori Mari-Ann Einarsrud, Norwegian University of Science and Technology

Professori Heli Jantunen, Oulun yliopisto

CuMoO4-keraami tulevaisuuden tekniikan sovelluksiin

Tässä väitöstyössä tutkittiin uusia CuMoO4-keraamin ominaisuuksia. Tästä keraamista voidaan valmistaa suhtellisen matalissa lämpötiloissa korkean taajuuden tietoliikkennetekniikan komponentteja muihin sähkökeraameihin verrattuna. Täten komponenttien valmistuksessa voidaan säästää merkittävä määrä energiaa tinkimättä sähköisestä suorituskyvystä. Lisäksi sillä on mielenkiintoisia termokromisia ominaisuuksia, jotka soveltuvat lämpötila-antureihin. Tulokset osoittavat CuMoO4 -keraamin potentiaalin tulevaisuuden elektroniikan komponentteihin monipuolisten ominaisuuksien ja matalan valmistuslämpötilansa ansiosta.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024