Erityisapplikaatiot ja spektrin jakaminen LSA:lla

Saalastinsali, Linnanmaa

Erityisapplikaatiot ja spektrin jakaminen LSA:lla

Diplomi-insinööri Kalle Lähetkangas

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, CWC - Verkot ja Järjestelmät

Tietoliikennetekniikka

Professori Mikko Valkama, Tampere University

Dosentti Harri Saarnisaari, Oulun yliopisto

Erityisverkkoratkaisut ja taajuuksien hallinta

Kaupalliset long-term evolution (LTE) -verkot tarjoavat nopean, edullisen ja alueellisesti kattavan pääsyn Internettiin sekä laajaan valikoimaan sovelluksia. Samaan aikaan esimerkiksi pelastusviranomaiset ja muut turvallisuustoimijat käyttävät vanhanaikaisia äänen sekä vaatimattoman datayhteyden tarjoavia verkkoja. LTE-verkot ovat kuitenkin äskettäin standardoitu tarjoamaan valmiudet myös toimintokriittiseen kommunikointiin. Toisaalta, kaupalliset LTE-verkot eivät vielä tarjoa esimerkiksi tarvittavaa alueellista kattavuutta turvallisuustoimijoille. Lisäksi, kaupalliset verkot saattavat olla epäkunnossa kriittisissä tilanteissa. Tämän vuoksi turvallisuustoimijat tarvitsevat omia nopeasti pystytettäviä LTE-verkkoja tukemaan viestintänsä nykyaikaistamista. Opinnäytetyössä tutkitaan näiden nopeasti pystytettävien LTE-verkkojen käyttöä kaupallisten LTE-verkkojen kanssa. Keskeiset tehtävät ovat eri verkkojen turvallisuustoimijoiden saumaton yhdistäminen sekä verkkojen taajuusjaon toteuttaminen. Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännön ratkaisuja verkkojen yhteentoimivuuden takaamiseksi ja radiotaajuuksien jakoratkaisuja. Opinnäytetyössä kehitetään taajuuksien jakamisjärjestelmä nopeasti pystytettäville verkoille tilanteissa, joissa kaupalliset verkot ovat riittämättömät. Lisäksi työssä kehitetään havainnointimenetelmä, jolla taataan taajuustiedot vapaista taajuuksista nopeasti pystytettäville verkoille. Työ kokoaa puuttuvia osia olemassa oleviin menetelmiin, jotta kaupallisten verkkojen toimivuus voidaan varmistaa yhdessä niitä tukevien nopeasti pystytettävien verkkojen kanssa taajuuksien käytön ja sovelluspalvelujen osalta.