Historian kohtaaminen mediassa - Viitekehyksen rakentamista historiallisten esitysten tulkitsemiseksi maailmoiksi

Linnamaan kampus, L10

Valtiotieteen maisteri Ilkka Lähteenmäki

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Humanistinen tiedekunta, Historian, kulttuurin ja viestinnän tutkimusyksikkö

Tieteiden ja aatteiden historia

Associate professor Berber Bevernage, Ghentin yliopisto

Professori Jouni-Matti Kuukkanen, Oulun yliopisto

Historian kohtaaminen mediassa.

Väitöskirjassa ehdotetaan, että historiallisia esityksiä tulisi käsitellä kirjallisina maailmoina. Samalla tarkastellaan, kuinka historiallisia esityksiä kohdataan nykyisessä digitaalisessa mediaympäristössä.

Maailmojen tarjoama käsitteellinen viitekehys antaa mahdollisuuden analysoida, kuinka historialliset esitykset tunnistetaan juuri historiallisiksi (eikä joksikin muuksi). Väitöskirjassa esitetään myös, että nykyinen mediaympäristömme ohjaa meitä intuitiivisesti käsittelemään kaikkia historiallisia esityksiä epätäydellisinä sirpaleina, jotka näyttäytyvät vain välähdyksinä suuremmasta kokonaisuudesta. Historialliset esitykset nähdäänkin analyysissa osana laajempaa verkostoitunutta mediaa. Tämä laajennetaan transmedia-analyysiksi siitä, kuinka historiaa kohdataan ja levitetään populaarissa mediassa.