Kosmisen säteilyn vaihtelun tutkimus maa- ja avaruuspohjaisilla mittausaineistoilla

Linnanmaa, sali L2. Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/66465425666

Master of Science Sergey Koldobskiy

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, Avaruusfysiikan ja tähtitieteen tutkimusyksikkö

Fysiikka

Tohtori Igor Moskalenko, Stanfordin yliopisto, Yhdysvallat

Professori Ilya Usoskin, Oulun yliopisto

Kosmiset säteet ovat astrofysikaalisten kohteiden tai Auringon (ns. auringon energeettiset hiukkaset) kiihdyttämiä varattuja hiukkasia. Kosmisen säteilyn tutkimus on tärkeää Auringon ja tähtien fysiikan ymmärryksen sekä tähtien- ja planeettojenvälisen aineen koostumuksen määrityksen kannalta. Tutkimus on merkitsevän tärkeää etenkin Kuu- ja Mars-lentojen kannalta, joissa kosminen säteily on vaaraksi sekä miehitetyillä että miehittämättömillä avaruuslennoilla.

Väitöstyössä yhdistettiin maapohjaisia neutronimonitorimittauksia ja aineistoja kahdesta tuoreesta avaruusluotaimesta. Tällä tutkittiin kosmisen säteilyn Auringon modulaatiota ja selvitettiin Auringon energeettisten hiukkasten integraalispektri kaikkein voimakkaimmille viimeisen 70 vuoden aikaisille aurinkopurkaustapauksille.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024