Hampaiden menetys, alaleuan morfologia ja proteettinen hoito: kliininen, radiologinen ja in vitro tutkimus.

Markku Larmas - sali (H1091), Dentopolis. Etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/64948938380?pwd=NnowdktIZmR2czdtbGJNaFFqQXpSZz09

Master-tutkinto, hammasprotetiikka Shaimaa Fouda

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Suun terveyden tutkimusyksikkö

Hammasprotetiikka

Professori Pekka Vallittu, Hammaslääketieteen laitos, Turun yliopisto

Dosentti Ritva Näpänkangas, Suun terveyden tutkimusyksikkö, Lääketieteellinen tiedekunta, Oulun yliopisto

Hampaiden menetys ja proteettinen hoito

Hampaiden menetys lisääntyy iän myötä ja aiheuttaa alaleuan muodon muutoksia.

Saudi Arabiassa Dammamin yliopiston hammaslääketieteen laitoksella hoidetuilla potilailla täydellistä hampaattomuutta esiintyi 6 %:lla ja osittaista hampaattomuutta 74 %:lla. Iäkkäämmillä ja miespotilailla puuttui enemmän hampaita kuin nuoremmilla potilailla ja naisilla. Puuttuvat hampaat oli korvattu useimmissa tapauksissa irrotettavalla hammasproteesilla. Irrotettavien proteesien käyttöön liittyy riski limakalvon sienitulehdukseen eli proteesistomatiittiin.

Kokeellinen tutkimus osoitti antimikrobisten aineiden (tymokinoni ja nanotimantit) lisäyksen vähentävän mikrobien kiinnittymistä proteesin pohjamateriaaliin, mikä voisi olla apuna proteesistomatiitin ehkäisyssä.