Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 1

Lääketieteen lisensiaatti Joonas Kauppila

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, kliinisen lääketieteen laitos, kirurgia

Kirurgia

Professori Ari Ristimäki, Helsingin yliopisto

Dosentti Juha Saarnio, Oulun yliopistollinen sairaala

Tollinkaltainen reseptori 9 ruuansulatuskanavan syövissä

Väitöstutkimuksessa selvitettiin Tollinkaltainen reseptori 9:n (TLR9) vaikutuksia ruuansulatuskanavan syöpiin. Bakteerien ja joskus ihmisen omienkin solujen DNA tunnistetaan TLR9:n toimesta. TLR9 voi aiheuttaa syöpäsolujen liikkuvuuden lisääntymistä ja sitä kautta nopeuttaa syövän leviämistä.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TLR9:n toimintaa suusyövässä, ruokatorvisyövässä, mahasyövässä ja paksusuolen syövässä solukokeiden ja potilasnäytteiden perusteella.

Tutkimusryhmä havaitsi, että syöpäsolujen liikkuvuus ja taipumus työntyä syvemmälle kudoksiin lisääntyi aktivoitaessa TLR9:ää kokeellisesti solumallissa kaikissa edellämainituissa syövissä. Potilasnäytteisiin perustuen suu- ja ruokatorvisyövässä totesimme lisäätyneen syövän TLR9:n määrän ennustavan vakavampaa ja nopeammin etenevää tautia.

Tutkimustulokset antavat viitteitä siitä, että syövän TLR9:n arviointi voi tulevaisuudessa auttaa hoidon suunnittelussa ja että TLR9:n toiminnan estäminen lääkkeillä voisi olla hyödyllistä potiladen syöpähoitoja suunniteltaessa. Lisätutkimusten myötä on mahdollista, että TLR9:n kautta vaikuttavien bakteerien tuhoamista voitaisiin hyödyntää tavanomaisten syöpähoitojen lisänä.