LED-sirulta valaistusjärjestelmään

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Linnanmaa, Wetteri-sali (IT115)

Väitöksen aihe

LED-sirulta valaistusjärjestelmään

Väittelijä

Diplomi-insinööri Eveliina Juntunen

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, sähkötekniikan osasto, mikroelektroniikan ja materiaalifysiikan laboratoriot

Oppiaine

Valmistustekniikka, valaistus

Vastaväittäjä

Professori Mircea Guina, Tampereen teknillinen yliopisto

Toinen vastaväittäjä

Professori Georges Zissis, University Toulouse 3 – Paul Sabatier, Ranska

Kustos

Professori Heli Jantunen, Oulun yliopisto

Lisää tapahtuma kalenteriin

LED-valaisuratkaisujen kehittäminen lämmönhallinnan ja älykkään ohjauksen keinoin

LEDien (light emitting diodes) käyttö valaistuksessa yleistyy kiihtyvällä tahdilla. Menestyksen taustalla on LEDien hyvä energiatehokkuus ja pitkä elinikä. Valonlähteen pieni koko mahdollistaa lisäksi uudenlaisen valaisintoteutuksen. LED-valonlähdettä on myös helppo ohjata. Energiansäästösyistä erityisesti sensorointia ja automatiikkaa hyödyntävä älykäs LED-valaistus onkin kasvattanut voimakkaasti suosiotaan viime vuosina.

Lähes kaikki LEDin keskeiset ominaisuudet, kuten valontuotto, hyötysuhde ja elinikä, riippuvat valonlähteen toimintalämpötilasta. Tässä väitöskirjatyössä tarkastellaan LED-moduuli ja -valaisinrakenteiden lämpötilan alentamista lämpöä johtavien piirilevyratkaisujen avulla. Tulokset osoittavat, että kehitetyt ratkaisut alentavat rakenteen kokonaislämpöresistanssia 10–55 prosenttia verrattuna yleisesti käytettyihin teknologioihin.

Valaisin- ja järjestelmätasolla tutkimus kohdistuu energiankulutuksen pienentämiseen älykkään ohjauksen keinoin. Sovelluskohteena on kevyen liikenteen väylän valaistus, ja tutkimuksessa hyödynnetään koeasennusta todellisissa käyttöolosuhteissa. Ohjaamalla valaistusta luonnonolosuhteiden ja jalankulkijoiden läsnäolon perusteella, tutkimuksessa saavutetaan yli 40 prosentin säästö valaistuksen tehonkulutuksessa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024