Nivelruston ja rustonalaisen luun magneettikuvaus: Relaksaatioaikakartoitus ja lyhyen kaikuajan kuvantaminen

Itä-Suomen yliopisto, Kuopio, Mediteknia MD100, Yliopistonranta 1 B

Diplomi-insinööri Jari Rautiainen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, lääketieteellinen fysiikka

Lääketieteellinen fysiikka

Apulaisprofessori Bernard J. Dardzinski, Uniformed Services University of Health Sciences, Bethesda, Maryland, Yhdysvallat

Professori Miika Nieminen, Oulun yliopisto

Uudet magneettikuvausmenetelmät tunnistavat varhaisen nivelrikon kudosmuutokset

Väitöstutkimuksessa havaittiin uusien magneettikuvausmenetelmien tunnistavan nivelrikossa syntyviä varhaisia nivelruston kudosvaurioita kokeellisissa olosuhteissa. Lisäksi tutkimustyössä pystyttiin arvioimaan muutoksia rusto-luurajapinnassa, mikä on perinteisillä magneettikuvausmenetelmillä ollut erittäin haastavaa.

Nivelrikko on yksi merkittävimpiä kansantautejamme ja sitä esiintyy yleisimmin polven, lonkan, käden sekä selkärangan nivelissä. Nivelrikossa nivelrusto rappeutuu asteittain samaan aikaan kun myös muissa nivelen rakenteissa tapahtuu muutoksia. Alkuvaiheessa muutoksia tapahtuu lähinnä nivelruston aineosissa, sitten hajoamista tapahtuu kudoksen rakenteessa ja lopulta nivelrustokudos tuhoutuu täysin, koska nivelrusto ei kykene uusiutumaan itsestään eikä tautiin ole tehokasta hoitokeinoa. Pitkälle edennyt nivelrikko aiheuttaa kipua nivelessä ja vaikeuttaa liikkumista. Nykyiset diagnostiikkamenetelmät, kuten röntgenkuvaus tai niveltähystys, havaitsevat kudosmuutokset useimmiten liian myöhään ja taudin etenemiseen ei voida enää vaikuttaa.

Magneettikuvaus mahdollistaa nivelruston koostumuksen tarkastelun nivelen ulkopuolelta. Työssä tutkittiin samanaikaisesti useiden eri magneettikuvausmenetelmien herkkyyttä nivelruston, rustonalaisen luun sekä rusto-luurajapinnan rakenteen muutoksiin ihmiskudosnäytteiden sekä koe-eläinmallien avulla.

Uusien magneettikuvausmenetelmien soveltaminen kliiniseen käyttöön voi mahdollistaa nivelrikon diagnosoinnin taudin varhaisessa vaiheessa. Lisäksi menetelmillä voisi seurata miten rustonkorjausmenetelmät tai lääkeaineet vaikuttavat nivelrustokudoksen paranemiseen ja rakenteen eheytymiseen. Siten tutkitut magneettikuvausmenetelmät voisivat myös edistää uusien hoitokeinojen kehitystyötä.