Magneettikuvausohjatut perkutaaniset tuki- ja liikuntaelimistön näytteenotot ja terapeuttiset luuporaukset

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 5

Lääketieteen lisensiaatti, radiologian erikoislääkäri Pekka Kerimaa

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, radiologia

Radiologia

Professori Seppo Koskinen, Karolinska Institutet, Ruotsi

Professori Roberto Blanco Sequeiros, Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus

Magneettikuvausohjatut tuki- ja liikuntaelimistön näytteenotot ja hoitoporaukset

Väitöstutkimuksessa havaittiin, että magneettikuvaus soveltuu hyvin erilaisten tuki- ja liikuntaelimistöön kohdistuvien ihon läpi tehtävien toimenpiteiden ohjausmenetelmäksi.

Magneettikuvaus on vakiintunut tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien kuvausmenetelmä. Menetelmä on erottelukykyinen ja joustava, eikä siihen liity haitallista ionisoivaa säteilyä, mikä on edullista etenkin kasvuikäisten potilaiden kohdalla. Ihon läpi tehtävät näytteenotot ja hoitotoimenpiteet ovat vähäisen kudosvaurion takia potilaan kannalta kevyitä ja hyvin siedettyjä.

Magneettikuvauksen soveltuvuutta ohjausmenetelmäksi tutkittiin tuki- ja liikuntaelimistön neulanäytteenotoissa sekä polven, nilkan ja lonkkaluun hoidollisissa porauksissa. Neulanäytteitä otettiin tuki- ja liikuntaelimistöstä eri anatomisista kohteista useiden eri sairauksien yhteydessä. Nilkan ja polven osalta tutkittiin kantavan nivelrustopinnan alaisen luun osteokondriitin poraushoitoa. Poraus tehtiin ihon läpi sellaisesta suunnasta, että rustopintaa tai luun kasvulinjaa ei vahingoitettu. Lonkkaluun osalta tutkittiin lonkkaluun pään luukuolion hoitoa vastaavanlaisella porauksella. Toimenpiteet tehtiin 0.23 teslan avomagneetissa.

Näytteenotoissa saavutettiin hyvä osuvuus ja hoidollisissa porauksissa hoitovaste oli odotetun kaltainen. Aiottuun kohteeseen osuminen tapahtui luotettavasti ja menetelmä osoittautui tarkaksi, teknisesti käyttökelpoiseksi ja turvalliseksi.