Korkeasti koulutettujen vammaisten integroituminen ICT-alalle heidän itsensä kokemana – ”Älä anna muille etumatkaa!”.

Oulun yliopisto, TS101

FM, insinööri (AMK) Jukka Mononen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Tietojenkäsittelytiede

Tietojenkäsittelytiede

Dosentti Hannakaisa Isomäki, Jyväskylän yliopisto

Dosentti Raija Halonen, Oulun yliopisto

Korkeasti koulutettujen vammaisten integroituminen ICT-alalle

Väitöstutkimuksessa on tutkittu korkeasti koulutettujen vammaisten integroitumista tieto- ja viestintäteknologia (ICT) -alalle heidän itsensä kokemana. Tehtyyn haastattelututkimukseen osallistui henkilöitä, joilla oli fyysinen vamma tai aistivamma. Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden vammojen vaikeusaste, ikä ja työkokemus vaihtelivat laajasti.

Tutkimus osoitti, että vammaisuus vaikuttaa merkittävästi ICT-alan opiskelupaikan valintaan ja henkilöt tunnistivat hyvin vammoistaan johtuvat rajoitteet. Haastatellut henkilöt olivat tutkimuksen perusteella työllistyneet hyvin ICT-alan työtehtäviin. Toisaalta vammaisuus oli vaikuttanut negatiivisesti yksittäisissä työpaikan hakuprosesseissa. Tutkimus osoitti myös, että vammaiset henkilöt pystyvät työskentelemään ICT-alan työtehtävissä itsenäisesti ja että he integroituvat työyhteisöön.

Väitöskirjan tulosten toivotaan rohkaisevan vammaisia nuoria hakeutumaan korkeakouluopintoihin ja työelämään aikaisempaa aktiivisemmin sekä heidän opettajiaan ja työnantajiaan kiinnittämään enemmän huomiota osaamiseen ja kelpoisuuteen kuin vammaisuuteen. Perheen ja yksittäisten opettajien kannustuksen nähtiin tutkimuksessa olleen merkittävä tekijä myös korkeakouluopintojen aloittamisen kannalta. Työllistymisen kannalta tärkeitä tekijöitä olivat opiskelujen aikana luodut verkostot ja osaaminen.

Väitöstutkimus haastaa myös yrityksissä rekrytoinneista vastaavia henkilöitä arvioimaan omia arvojaan ja asenteitaan erilaisia ihmisiä kohtaan.

Väitöstilaisuus on hajusteeton. Osallistujia pyydetään saapumaan tilaisuuteen hajusteettomana.