Ubiikin 360° oppimisympäristön kehittäminen ja sen vaikutukset opiskelijoiden tyytyväisyyteen ja histoteknologian osaamiseen

Luentosali P117 (Aapistie 5B)

TtM Mari Virtanen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikkö

Terveystieteet

Professori Hannele Turunen, Itä-Suomen yliopisto

Professori Maria Kääriäinen, Oulun yliopisto

360° teknologiaa hyödyntävä jokapaikan oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä

Väitöstutkimuksessa kehitettiin ubiikki eli ajasta ja paikasta riippumaton, digitaalisen ja fyysisen ympäristön saumattomasti yhdistävä oppimisympäristö bioanalyytikkojen koulutukseen. Uudenlainen oppimisympäristö paransi oppimistuloksia ja lisäsi opiskelijoiden tyytyväisyyttä.

Tutkimusasetelmassa koeryhmä opiskeli ubiikissa 360°-ympäristössä ja vertailuryhmä perinteisellä, materiaalin jakamiseen perustuvalla verkkokurssilla. Opiskelijoiden osaamista mitattiin tutkimuksessa kehitetyllä mittarilla ennen opintojen alkua ja heti niiden päätyttyä. Lisäksi arvioitiin opiskelijoiden tyytyväisyyttä opintojen jälkeen.

Molempien ryhmien opiskelijat olivat hyvin tyytyväisiä ympäristöjen joustavuuteen, tilannesidonnaisiin ja personoituihin sisältöihin sekä pedagogisiin ja teknisiin ratkaisuihin. Ubiikissa ympäristössä opiskelleiden osaaminen vahvistui merkittävästi enemmän verrattuna perinteiselle verkkokurssille osallistuneisiin. Kehitettävää havaittiin ohjeistuksen ja kokonaisuuden selkiyttämisessä sekä opettajan ja opiskelijoiden välisen interaktiivisuuden tukemisessa.

Ubiikki oppimisympäristö perustuu kaikkialla olevaan teknologiaan, joka mahdollistaa fyysisten ja digitaalisten ympäristöjen yhdistämisen useiden tekniikoiden, koodien ja mobiililaitteiden avulla. Sen tehtävänä on mahdollistaa joustava, interaktiivinen, personoitu ja tilannesidonnainen opiskelu. Tavoitteena on vaikuttava oppiminen oppijan yksilöllisen aikataulun, tavoitteiden ja tarpeiden mukaan siten, että fyysisten tilojen ja digitaalisten oppimisresurssien välillä on saumaton yhteys.

Ubiikki 360° -oppimisympäristö kehitettiin vastaamaan korkeakoulutuksen muuttuviin tarpeisiin ja siinä hyödynnettiin teknologisen kehityksen tuomia mahdollisuuksia. Tutkimuksessa hyödynnetty 360° -tekniikka perustuu fyysistä tilaa kuvaavaan panoraamakuvaan, josta kehitettiin mobiililaitteella käytettävä käyttöliittymä, johon digitaaliset resurssit, sovellukset ja välineet liitettiin. Niiden kautta opiskelijat pystyivät osallistumaan luennoille etäyhteyden avulla, katsomaan luentotallenteita jälkikäteen, perehtymään laboratorion toimintoihin videodemonstraatioiden ja -käyttöohjeiden avulla, lukemaan sähköisiä kirjoja, tekemään tehtäviä, tenttejä ja arviointeja ja jopa mikroskopoimaan virtuaalisesti. Lisäksi käyttöliittymään liitetyt sovellukset mahdollistivat opettajan ja opiskelijoiden yhteisöllisen työskentelyn. Fyysiseen laboratorioon yhdistetyt koodit sallivat joustavan liikkumisen eri tilojen välillä mobiililaitetta hyödyntäen.

Väitöstutkimuksen tärkeimpinä tuloksina kuvattiin ubiikin oppimisympäristön kriteerit, joustavuus, personoitavuus, interaktiivisuus ja tilannesidonnaisuus, opiskelijoiden korkea tyytyväisyys ja histoteknologian osaamiseen vaikuttavat oppimistulokset.

Tulosten perusteella ubiikkia 360° oppimisympäristöä voidaan suositella osaksi bioanalyytikkojen opintoja ja opetussuunnitelmaa. Väitöskirja tarjoaa hyvän perustan tekniikoiden edelleen kehittämiseen ja uusien pedagogisten sovellusmahdollisuuksien etsimiseen.