Tieteen startupeilla kova kysyntä

Suurimmat pääomasijoitukset Oulun alueella ovat viime vuosina osuneet yrityksiin, jotka ovat lähtöisin Oulun yliopiston tai VTT:n huippututkimuksesta. Kehitystrendin jatkamiseksi Oulun yliopisto ja BusinessOulu järjestivät tutkijoille suunnatun Tieteestä tuotteeksi -infotilaisuuden, jossa jaettiin kokemuksia ja hyviä vinkkejä tutkimuspohjaisen yrityksen perustamiseen.

Tieteestä tuotteeksi -tilaisuudessa todettiin, että tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla tuoteidealla on usein selkeä kilpailuetu moneen muuhun aloittavaan yritykseen verrattuna. Markkinoille on tarjolla jopa täysin uutta teknologiaa, mikä yleensä herättää rahoittajien mielenkiinnon jo alkuvaiheessa.

Uuden teknologian tai palvelun liiketoimintamahdollisuudet on kuitenkin aina selvitettävä.

Tilaisuudessa kuultiin alueen tutkimusperusteisten yritysten IndoorAtlaksen, Valossan, KNL Networksin ja Tactotekin kasvutarinat. Oulun yliopiston tutkimuksesta syntyneen ja nykyisin maailmanlaajuisia operaattoripalveluja digitaalisen lyhytaaltoradion avulla tarjoavan KNL Networksin menestystarina perustui uuden teknologian tuomiseen markkinoille.

”Rahoituksen saanti ratkesi, kun totesimme rahoittajan kanssa, ettei muuta vastaavaa teknologiaa ollut tarjolla markkinoilla. Hankaluutta tuotti standardien puuttuminen. Ja kun isojen kaupallisten tekijöiden kautta ei päästy etenemään, päätimme tehdä tuotteen itse”, kertoi yrityksen perustaja Toni Linden.

Tutkimustiedon jalostaminen tuotteeksi on kestävyyslaji

Teknologian ja kaupallisen tuotteen kehittäminen vaatii tekijöiltä pitkäjänteisyyttä, jopa vuosien työn. KNL Networksin tapauksessa kävi lopulta niin, että yrityksen liiketoimintamalli muuttui täysin: laitetoimittajasta tuli palveluntoimittaja.

Pitkäjänteisyyttä vaadittiin myös Oulun yliopistosta ponnistaneen sisätilapaikannuspalveluja tarjoavan IndoorAtlaksen liiketoiminnan kehittämisessä.  

”Pelkästään teknologian kehittäminen on kestänyt nyt kahdeksan vuotta. Kehitystyössä on hyvä muistaa myös huolehtia patentoinnista”, yhtiön perustaja Janne Haverinen vinkkasi.

Haverisen mukaan yrityksen perustamisvaiheessa kannattaa rakentaa myös yrityksen tarinaa ja brändiä. Pelkkä teknologiaylivoima ei riitä. KNL Networksin Toni Lindenin mukaan markkinointi- ja myyntiosaamisen puute onkin tyypillistä teknologiapainotteisille yrityksille. Yrityksen osaamispohjaa on kuitenkin mahdollista laajentaa rahoituksen järjestyessä.

”Hyvä tiimi” kiinnostaa myös rahoittajaa

Ville Heikkinen pääomasijoitusyhtiö Butterfly Ventureksesta korosti puheenvuorossaan alkavan yrityksen tiimin ja yritysidean markkinapotentiaalin merkitystä. Hänen mielestään sijoittajaa kiinnostaa erityisesti se, että yrityksen kriittinen osaaminen on tiimillä itsellään, perustajat ovat mukana yhtiössä ja että he ymmärtävät tuotteen merkityksen asiakkaille.

”Tuote, bisnesmalli ja erottautuminen markkinoilla on tärkeää. Mitä aikaisemmassa vaiheessa pääsemme keskustelemaan näistä perustajatiimin kanssa, sen parempi”, Heikkinen sanoi.

Tutkimusperusteisten liikeideoiden selvittämiseen on saatavilla rahoitusta jo ennen varsinaisen yrityksen perustamista. Esimerkiksi TUTLI (Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa) on Business Finlandin rahoitusinstrumentti, jonka avulla kehitetään tutkimuksesta liiketoimintaa. Tavoitteena on edellytysten luominen uusille startup-yrityksille tai teknologioiden lisensoinnille.

Oulun seudun elinkeinokehittäjien ja pääomasijoittajien mukaan Oulun seudulla on paljon potentiaalisia tutkimusperusteisia liiketoimintamahdollisuuksia. Eikä vain teknologian alalla. Alueen monitieteinen tutkimuspohja antaa mahdollisuuksia kehittää paljon muutakin – sellaista jota emme ole vielä itse huomanneet.

Tietoa ja tukea tutkimustulosten kaupallistamisesta, TUTLI-rahoituksen hakemisesta yms. saa Oulun yliopiston innovaatiopalveluista

 

Viimeksi päivitetty: 6.9.2018