Auringon fotosfäärin magneettikentän kuljetussimulaatiot

Fysiikka

Professori Kristóf Petrovay, Eötvösin yliopisto, Budapest, Unkari

Professori Kalevi Mursula, Oulun yliopisto

Auringon pinnan magneettikentän kehityksen simulointi

Väitöstyössä on tutkittu Auringon pinnan magneettikentän pitkäaikaista vaihtelua simuloimalla Auringon pinnalle niin sanotuissa aktiivisissa alueissa nousevan magneettivuon liikkeitä. On jo pitkään tiedetty, että Auringon magneettikentän suunta vaihtuu noin yhdentoista vuoden välein. Simulaatioilla osoitetaan, että tämä suunnanmuutos tapahtuu Auringon molemmilla hemisfääreillä, vaikka aktiiviset alueet olisivat keskittyneet vain toiselle niistä.

Väitöstutkimuksessa kehitettiin myös uusi menetelmä, jolla magneettikentän kehitystä voidaan mallintaa ilman suoria havaintoja itse magneettikentästä. Menetelmä perustuu aktiivisten alueiden sijainnin ja niiden sisältämän magneettivuon määrittämiseen muista havainnoista ja magneettivuon liikkeiden simulointiin sen noustua Auringon pinnalle. Menetelmä mahdollistaa magneettikentän kehityksen mallintamisen aikana ennen kuin magneettikentän suora havainnointi oli mahdollista.