Omaopettajilta tukea opintoihin

Opinnot alkavat syyskuussa kaikkien uusien opiskelijoiden yhteisellä työpajalla. Omaopettajat kulkevat opiskelijoiden rinnalla koko opiskeluajan.

Uudet opiskelijat pääsevät sukeltamaan yliopistoelämään orientaatioviikon työpajassa, Future Factoryssa.

”Kyse ei ole enempää eikä vähempää kuin ihmiskunnan tulevaisuudesta!” paljastaa suunnittelija Paula Vaskuri.

Kyseessä on puolileikkimielinen kilpailu, jossa fuksit ratkovat ryhmissä tulevaisuuden haasteita.

”Nämä haasteet nousevat yliopiston strategian viidestä fokusalueesta, jotka ovat kestävyyttä luovat materiaalit ja järjestelmät, elinikäistä terveyttä edistävät molekylääriset ja ympäristötekijät, digitaaliset ratkaisut havainnoinnissa ja vuorovaikutuksessa, maa-lähiavaruussysteemi ja ympäristömuutos sekä ihmiset muuttuvassa maailmassa”, Vaskuri listaa.

Haasteet liittyvät kunkin opiskelijaryhmän tutkinto-ohjelmaan, joten opiskelijat upottavat kätensä saveen heti opintojen alussa.

”Opiskelijat pääsevät heti kärryille siitä, mitä opiskelu monialaisessa ja kansainvälisessä tiedeyliopistossa on. Siinä sivussa he tutustuvat toisiinsa.”

Yliopiston tilat ja tavat tulevat myös tutuksi.

”Esimerkiksi konetekniikan opiskelijat työstävät ideaansa Fab Lab Oulussa, jossa 3D-printterit, laserleikkurit ja muut välineet ovat kaikkien opiskelijoidemme käytössä.”

Future Factoryyn käytetään neljänä päivänä yhteensä noin kymmenen tuntia aikaa, jonka jälkeen äänestetään parhaimmistosta.

”Syksyllä 2016 voittajaksi äänestettiin monikulttuurinen ryhmä, joka kehitteli idean sosiaalisesta pelistä, jolla voidaan poistaa kulttuurisia ennakkoluuloja. Se oli aivan loistava avaus Future Factorylle”, Vaskuri hehkuttaa.


Omaopettaja on henkinen tsemppaaja

Oman pääaineen opintojen aloituksessa uusien opiskelijoiden tukena ovat pienryhmäohjaajat ja omaopettajat.

”Omaopettajan toimenkuva vaihtelee hiukan tiedekunnasta ja tutkinto-ohjelmasta riippuen. Esimerkiksi meillä tehtäväni on olla mukana erityisesti siinä vaiheessa, kun opiskelijat pohtivat omaa tekniikan suuntautumisalaansa ensimmäisen vuoden aikana. Käyn jokaisen ryhmääni kuuluvan opiskelijan kanssa läpi myös hänen henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa ja seuraan sen toteutumista”, kertoo teknillisen tiedekunnan tuotantotalouden tohtorikoulutettava Tuomas Lappi.

Lääketieteellisessä tiedekunnassa omaopettajana toimiva kansanterveystieteen opettaja, tutkijatohtori Aino Rantala taas kokee enemmän olevansa opiskelijoiden henkinen tsemppaaja.

”Opiskelijat käyvät opintosuunnitelmansa läpi koulutussuunnittelijan kanssa, joten minä olen ottanut yleisemmän, keskustelevan roolin. Olemme puhuneet muun muassa opiskelutaidoista sekä stressin ja ajankäytön hallinnasta. Ensimmäisellä tapaamiskerrallamme uudet opiskelijat saivat kirjoittaa valmistuvalle itselleen kirjeen. Jaan ne heille sitten kuuden vuoden kuluttua.”

Omaopettaja kulkee ryhmänsä rinnalla opintojen alusta loppuun.

Sekä Lappi että Rantala korostavat, että omaopettaja on helposti lähestyttävä lähiohjaaja.

”Minkä tahansa pulman kanssa voi ottaa meihin yhteyttä. Etsimme vastaukset ja ohjaamme tarvittaessa esimerkiksi opintojen tukeen tai opintopsykologille.”

Omaopettaja myös kouluttautuu tehtäväänsä ja tekee yhteistyötä muun yliopistohenkilökunnan kanssa.

”Lääkiksessä meillä on sellainen käytäntö, että saan rinnalleni vielä lääkäriparin, joka tuo opiskelijoille myös ammattinäkökulmaa”, Rantala kertoo.

Omaopettajat tapaavat ryhmiään muutaman kerran jokaisen lukuvuoden aikana.

 

Tämä juttu on #UniOulu-lehden sisältöä.