Optimistinen sillanrakentaja

Petri Kulmala ei haluaisi ajatella yliopistoa ja sairaalaa erillisinä instituutioina. Yhteistyö ja yhdessä tekeminen ovat lääketieteen koulutuksen professorille tärkeitä arvoja.

”Koen olevani luonteeltani sellainen optimistinen sillanrakentaja”, Petri Kulmala hymyilee. 

Kulmala on toiminut tämän vuoden alusta lääketieteen koulutuksen professorina.

Sillanrakentamisella hän viittaa yhteistyön rakentamiseen.

”Olemme onneksi vihdoin siirtymässä sellaisesta oma hiekkalaatikko -ajattelusta ymmärtämään, että kaikenlaiset verkostot ovat tärkeitä. Yhdessä tekemisen meininkiä olemme mielestäni mukavasti tavoittaneet esimerkiksi lääketieteen koulutusohjelmaa kehittävissä valtakunnallisissa hankkeissa.”

Tutkinto-ohjelmaa kehitetään yhteistyössä kaikkien koulutuksen toteuttajien kanssa. 

”Tahtotila lääketieteen koulutuksen kehittämiseen on tällä hetkellä hyvin myönteinen.”

Erityisen tärkeää on myös yliopiston ja yliopistosairaalan yhteistyö.

”Haluaisin ajatella, ettei koulutuksen ja tutkimuksen näkökulmasta edes ole kahta erillistä instituutiota, sairaala ja yliopisto, vaan että yliopisto olemme me kaikki jotka toimimme yliopistosairaalassa”, Kulmala tähdentää.

Lisää koulutukseen liittyvää tutkimusta

Mitä tulee positiivisuuteen, Kulmalala pyrkii innostamaan ihmisiä näkemään asiat tarkoituksenmukaisiksi ja mielekkäiksi.

”Vaikka työtehtävät eivät aina olisi mieluisia, ne voivat silti olla mielekkäitä.”

Professori puhuu lääkäriydestä, lääkäriksi kasvamisesta ja lääkärin urapolusta.

”Tämä jos mikä on ammatti, jossa kehitytään ja kouluttaudutaan koko uran ajan. Erikoistumiskoulutus on keskeinen ja iso osa tätä samaa polkua.”

Laadukkaan koulutuksen tulisi Kulmalan mukaan perustua koulutuksen tieteelliseen tutkimukseen.

”Lääketieteen koulutuksen tutkimusta tehdään Suomessa huomattavan vähän. Siinäpä meillä onkin positiivinen haaste: miten saadaan jalkautettua lääketieteen koulutukseen liittyvä tutkimus varteenotettavaksi tutkimuksen alaksi myös Suomessa? Sillä varmistettaisiin, että opetus on laadukasta ja menee oikeaan suuntaan. Väitän, että siitä hyötyisivät kaikki: sekä opiskelijat, opettajat, organisaatiot että koko yhteiskunta, ja ennen kaikkea keskiössä oleva potilas.”

Uusi tekniikka tuo uusia mahdollisuuksia

Kulmala näkee Oulun yliopiston vahvuudeksi paitsi teknologian, joka on jo rantautumassa monin tavoin lääketieteen koulutukseen ja lääketieteeseen, myös monitieteisyyden.

”Tiedekuntarajat ylittävää, monialaista yhteistyötä tarvitaan, ja koulutukseen liittyvä tutkimus voisi olla yksi tapa edistää sitä.”

Mitä tulee teknologiaan, professori painottaa, että kaikilla maamme lääketieteellisillä tiedekunnilla on omat vahvuutensa.

”Veikkaan, että tulevaisuudessa teknologiaosaaminen on yksi tärkeä suuntaus, johon Oulussa tullaan painottumaan.”

Uusi tekniikka luo uusia mahdollisuuksia.

”Muutos on aina mahdollisuus. Voimme rakentaa joko muureja tai tuulimyllyjä, jotka hyödyntävät uutta”, optimisti muistuttaa.

Vaikka tekniikka tulee avuksi, tietyt perusasiat eivät lääkärin työssä muutu.

”Pitää edelleen ymmärtää sairauksia ja osata kohdata ihminen ihmisenä.”

 

Teksti ja kuva: Kati Valjus

 

Viimeksi päivitetty: 1.11.2019