TET-harjoittelijan viikko Tiedekirjasto Pegasuksessa

Tässä blogikirjoituksessa pääsemme kurkistamaan kirjastotyöhön Pegasuksessa työelämään tutustumisjaksolla olleen ysiluokkalaisen Hertan matkassa.
TET-harjoittelijan valitsemia kirjoja kirjanäyttelyssä Tiedekirjasto Pegasuksessa

Moikka!

Olen Hertta, 15-vuotias tyttö Oulusta. Käyn Kastellin koulussa yhdeksännettä luokkaa. Olen nyt ollut viikon Tiedekirjasto Pegasuksessa TET-harjoittelussa. Olen aina tykännyt lukea, ja työharjoittelu kirjastossa kiinnosti minua. Tuttuni oli ollut aikaisemmin Tiedekirjasto Pegasuksessa TETissä ja kertoi, että siellä oli paljon monipuolisia työtehtäviä. Päätin siis hakea sinne harjoitteluun.

Maanantai alkoi kirjaston esittelyllä. En ollut ikinä käynyt Pegasuksessa, ja paikka tuntui tosi isolta. Pääsin noutamaan hyllyvarauksia ja palauttamaan palautettuja kirjoja. Opin miten kirjan väliin tulostetaan varaustunnus, ja sitten etsin niille paikat varaushyllystä. Se oli mielenkiintoista, tosin noudin lähinnä kurssikirjoja. Aloin myös etsimään kirjoja Oula-Finnasta kirjanäyttelyyni.

Tiistaina hommat jatkuivat ja pääsin tutustumaan vapaakappaleiden säilytyspaikkoihin lukusalissa. Loppupäivän hain hyllyvarauksia myös 2. ja 3. kerroksesta. Olen kiinnostunut historiasta, joten varsinkin sen aiheen varausten hakeminen oli kivaa. Jatkoin myös kirjojen etsimistä netistä kirjanäyttelyä varten. Tiesin jo aiheen ja teeman, joista halusin näyttelyn koostuvan.

Keskiviikkona pääsin näkemään miltä varaston puolella näyttää. Vapaakappaleiden varastot olivat isommat mitä kuvittelin! Kierroksen jälkeen korjasin kirjoja. Kirjojenkorjaukseen kuului muun muassa liimaamista, teippaamista ja kontaktointia. Se oli tosi hauskaa ja jollain tavalla rentouttavaa, kuin askartelua. Monet kirjat saivat uuden elämän! Iltapäivällä etsin kadonneiksi todettuja kirjoja kielitieteen ja historian puolelta. Se oli ihan hauskaa, vaikka yhtäkään kirjaa ei löytynyt…

Torstaina heti aamusta pääsin avuksi varastoon. Autoin hakemaan vapaakappalevarauksia ja palauttamaan kirjoja omille paikoilleen. Hyllyjen väleihin oli kiva sukeltaa! Varaston puolella oli tosi hiljaista, ja varauksia oli mukava etsiä. Opin paljon vapaakappaleista ja niiden lainaamisesta. Myöhemmin jatkoin näyttelyni valmistelua. Etsin valitsemani kirjat, ja niitä löytyikin joka kerroksesta. Pari kirjaa piti käydä hakemassa varastosta. Sitten päästiin kokoamaan näyttely, jonka aiheena on vahvat ja rohkeat naiset ympäri maailmaa!

Tällä viikolla olen päässyt tutustumaan kirjastossa työskentelevien tehtäviin. On ollut tosi kivaa ja mielenkiintoista, olen myös oppinut paljon uutta.

Teksti: Hertta, kirjaston TET-harjoittelija
Kuva: Silja Lahdenperä