Vuokatin liikuntateknologian maisterikoulutus täyttää 20 vuotta

Tammikuussa tulee kuluneeksi tasan 20 vuotta ensimmäisten liikuntateknologian maisteriopiskelijoiden opintojen aloituksesta. Kahdenkymmenen vuoden aikana Vuokatista on valmistunut 94 liikuntatieteiden maisteria. Määrä on erittäin hyvä pienelle yksikölle. Vuotta myöhemmin, vuonna 2005 alkoi yksikössä myös tohtorikoulutus.
Vuokatin liikuntateknologian maisterikoulutus täyttää 20 vuotta. Olli ja Jarmo peukuttaa.

Maisterikoulutusta toteutettiin Euroopan sosiaalirahaston rahoittamana peräti kolmen kolmivuotisen projektin ajan ennen kuin Jyväskylän yliopisto ja Sotkamon kunta ottivat taloudellisen vastuun koulutusohjelmasta. Vuonna 2023 solmittiin sopimus Jyväskylän yliopiston ja Sotkamon kunnan kanssa yhteistyön jatkosta, joka takaa maistereiden kouluttamisen Vuokatissa ainakin seuraavan kymmenen vuoden ajan.

Jyväskylän yliopisto aloitti toimintansa Vuokatissa vuonna 2003. Koulutus- ja tutkimustoiminnan alkaessa Vuokatin liikuntateknologian yksiköllä (JYU-Vuokatti) ei ollut omia tiloja vaan opetustiloina toimivat ensimmäisen vuoden aikana Vuokatin Urheiluopiston tilat.

”Päärakennuksessa sijaitsivat opetustilat sekä pieni ryhmätyötila, joka toimi laboratoriotilana. Kuormitusfysiologian harjoituksissa olimme yleensä vanhalla testiasemalla Vuokatti-hallin yläkerrassa. Biomekaniikan harjoituksissa meillä oli käytettävissä Jyväskylästä lainattu voimapenkki ja oskilloskooppi. Siinä oli mittauskalusto millä aloitettiin”, ensimmäisenä maisterikoulutuksesta valmistunut, sekä myöhemmin myös liikuntatieteiden tohtoriksi väitellyt Jarmo Piirainen muistelee.

Olli ja Jarmo peukuttavat

Liiikuntatieteiden tohtorit Jarmo Piirainen (oik.) ja Olli Ohtonen (vas.) ovat molemmat liikuntateknologian yksikön maisteriohjelman kasvatteja.

Henkilökunnan toimistot sijaitsivat niin ikään Urheiluopiston alueella vanhassa Toivola-rakennuksessa, jota yksikön johtaja professori Vesa Linnamo muistelee edelleen erityisellä lämmöllä ja haikeudella: ”Yhteisissä tiloissa oli nimittäin takka ja toimistossa sänky, johon saattoi kellahtaa yöksi, jos ei ollut muistanut varata majoitusta opistolta.”

Vuonna 2005 Vuokattiin valmistunut Snowpolis-rakennus mahdollisti JYU-Vuokatille laboratorio- ja opetustilojen suunnittelun ja toi huomattavan parannuksen toimintaan opetuksen osalta.

Maisterikoulutuksen alkuvaiheessa sisäänottoja oli yhden kolmivuotisen projektin aikana useampi kuin yksi. Alusta lähtien maisteriopinnot on pyritty toteuttamaan niin, että niitä on voinut suorittaa töiden ohessa. Ensin opintoja suoritettiin joka toinen viikonloppu, mutta myöhemmin päädyttiin ratkaisuun, jossa opiskelijat ovat läsnä Vuokatissa viikon kuukaudessa. Tämä käytäntö jatkuu edelleen. Maisterikoulutuksen sisäänotto on joka toinen vuosi. Lisäksi JYU-Vuokatti tarjoaa yhdessä Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa kaksoisura koulutuspolkua urheilijoille ja valmentajille.

Vuokatin maisteriohjelma on tuottanut osaamista myös JYU-Vuokattiin, sillä noin neljäsosa nykyisestä henkilöstöstä on maisteriohjelman kasvatteja. Yliopistotutkija LitT Jarmo Piirainen valmistui ensimmäisestä sisäänotosta vuonna 2006. Myös myöhemmin aloittanut kehittämispäällikkö Olli Ohtonen jatkoi tohtoroitumiseen asti. Projektipäälliköt LitM Anni Hakkarainen, LitM Teemu Lemmettylä ja LitM Samuli Nevanperä suorittivat tutkintonsa Vuokatissa. Lisäksi laboratorioinsinööri Teemu Heikkisellä on takana liikuntateknologian maisteriopintoja.

JYU-Vuokatin perustamisesta lähtien yksikön johdossa toimineen Vesa Linnamon mieleen on jäänyt tilanne vuosien takaa pääsykokeista: ”Lemmettylän Teemun osalta, jolla on pitkä ura myös hiihdon huoltopuolelta ja triathlonista, on jäänyt mieleen pääsykoetilanne. Se hymyilyttää vieläkin. Itse pääsykoe oli aamupäivällä ja henkilökohtaiset haastattelut sitten iltapäivällä ja alkuillasta. Teemu oli kyseisen päivän viimeisten haastateltavien joukossa ja kysyin sitten keskustelun avaukseksi, että mitä mies oli tehnyt odotellessaan omaa haastatteluvuoroaan. Teemu vastasi posket hieman punaisena »Kävin hiihtämässä kuuskymppiä!»

Seuraavan kerran liikuntateknologian maisterikoulutukseen on mahdollista hakea tämän vuoden korkeakoulujen yhteishaussa 13.–27.3.

Viimeksi päivitetty: 25.1.2024