Ainutlaatuinen hanke selvittää kansainvälisen tiedekeskuksen toimintamahdollisuuksia Sodankylässä

Aurora-tiedekeskus toimisi matkailun vetonaulana ja näyteikkunana alueella tehtävään avaruustutkimukseen ja kestävään kaivostoimintaan. Hanketta luotsaavat Sodankylän kunta ja Oulun yliopiston alainen Sodankylän geofysiikan observatorio.

Sodankylän kunta ja Sodankylän geofysiikan observatorio ovat käynnistäneet yhteishankkeen, jonka tavoitteena on selvittää, mitkä olisivat Sodankylään toteutettavan kansainvälisen tiedekeskuksen, Aurora-tiedekeskuksen, tarpeet ja toimintaedellytykset.

Suunnitelmissa on täysin uudenlainen toiminnallinen tiedekeskus, joka paitsi toimisi näyttelykeskuksena ja esittelisi alueen revontuliosaamista myös tarjoaisi tilat ja toimintapuitteet tieteelle, opetukselle ja tutkimus- ja innovaatiotoiminnalle sekä koordinoisi kestävän kaivostoiminnan tarvitsemia palveluita. Kohderyhmänä ovat matkailijat, kaivostoimijat, kansainväliset tutkimusvieraat ja kaikki tieteestä kiinnostuneet ihmiset.

Näin kertoo Elina Seppälä, joka aloitti työt projektipäällikkönä Sodankylän kunnassa joulukuussa.

– Tämä on esiselvityshanke, jossa ei varsinaisesti vielä rakenneta mitään vaan tarkastellaan sitä, mitkä olisivat tällaisen toiminnan edellytykset Sodankylässä, Seppälä kertoo.

Seppälä toimii hankkeessa 90-prosenttisena projektipäällikkönä. Lisäksi Sodankylän geofysiikan observatorion yhteiskuntasuhteiden yhteyspäällikkö Laura Lakso on mukana hankkeessa observatorion päässä osa-aikaisena projektipäällikkönä. Hanketta viedään eteenpäin tiiviissä yhteistyössä.

– Selvitämme muun muassa sitä, millaiset tilat tiedekeskus vaatisi ja millainen rahoitus- ja hallintomalli sille sopisi. Laadimme hankkeessa monta eri toimintoa yhdistävän tiedekeskuksen konseptisuunnitelman, Seppälä valottaa.

Hankkeen tiimoilta järjestetään kevään aikana infoja eri kohderyhmille, ja muun muassa paikallisia yrittäjiä halutaan osallistaa mukaan suunnittelutyöhön. Aloitusseminaari järjestetään Teamsin välityksellä to 8.2. klo 10. Tilaisuus on kaikille avoin. Löydät lisätietoa täältä: Tervetuloa Tiedekeskus Aurora -hankkeen aloitusseminaariin! | Sodankylän kunta (sodankyla.fi)

Tiedekeskus Auroran esiselvityshanke on ryhmähanke, jossa Sodankylän kunta on päätoteuttaja ja Sodankylän geofysiikan observatorio (Oulun yliopisto) osahankkeen toteuttaja. Hanke kestää 12 kuukautta ja päättyy tämän vuoden lopussa. Esiselvityshanketta rahoittaa Lapin liiton Euroopan aluekehitysrahasto.

Lisätietoja hankkesta löytyy täältä: Tiedekeskus Auroran esiselvityshanke | Sodankylän kunta (sodankyla.fi)

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Elina Seppälä, Sodankylän kunta, puh. 040 626 1670, elina.seppala@sodankyla.fi

Yhteiskuntasuhdepäällikkö Laura Lakso, Sodankylän geofysiikan observatorio (SGO), puh. 050 472 9507, laura.lakso@oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 2.2.2024