Aivopesuri vauhdittaa aivosairauksien tutkimusta

Oulun yliopiston lahjoitusvaroilla hankkima aivosairauksien tutkimiseen tarkoitettu laite on saatu asennettua Oulun yliopistolliseen sairaalaan ja koekäyttö aloitetaan heti. FUS LiFu -laite eli kansankielellä aivopesuri mahdollistaa erilaisten täsmähoitojen tutkimisen ja voi olla ratkaiseva askel parantavien hoitojen kehittämisessä esimerkiksi Alzheimerin tautiin, aivolymfoomaan ja epilepsiaan. Vastaavaa tutkimuslaitekokonaisuutta ei löydy muista Pohjoismaista.
Professori Vesa Kiviniemi
Toiminnallisen neurokuvantamisen professori Vesa Kiviniemi ja FUS LiFu -laite eli kansankielellä aivopesuri. Kuva Mikko Törmänen.

Suurta kiinnostusta herättänyt laite saapui Ouluun viime viikolla. ”Nyt alkaa tutkijoiden työ; luvat ja potilaiden rekrytointi sekä varainhankinta itse tutkimukseen. Tavoitteet ovat isoja, koska tutkimus on uraauurtavaa ja koskee useimpia neurologisia sairauksia”, kertoo toiminnallisen neurokuvantamisen professori Vesa Kiviniemi.

FUS LiFun toiminta perustuu matalataajuiseen, kohdennettuun ultraääneen. Laite mahdollistaa aivojen veri-aivoesteen lyhytaikaisen aukaisemisen ja vesiliukoisten lääkkeiden viemisen perille oikeaan kohtaan aivoissa. FUS-laitteen teknologian yhdistäminen oululaiseen erikoisosaamiseen, ultranopeaan magneettikuvausmenetelmään, avaa täysin uusia mahdollisuuksia aivosairauksien tutkimuksessa.

Vastaavaa teknologiaa ei löydy muista Pohjoismaista. FUS-laitteen hankinnan myötä Oulusta onkin tulossa johtava kansainvälisen tason keskus veri-aivoesteen avaukseen liittyvässä tutkimuksessa. Oulun yliopistossa ja OYSissa laitteen ympärille kootaan asiantunteva FUS-tiimi, ja uusi tutkimusmenetelmä viedään mukaan myös lääkärikoulutukseen.

Oulun yliopiston ja OYSin aivotutkijat ovat verkostoituneet kuopiolaisten, helsinkiläisten ja turkulaisten kollegojen kanssa, ja myös kansainvälisillä tutkijaryhmillä esimerkiksi Oslossa on ollut halukkuutta tulla mukaan tutkimusyhteistyöhön. Ensimmäisistä kansainvälisistä monikeskustutkimuksista on jo sovittu.

Lahjoituksia tarvitaan yhä aivotutkimukseen

Aivo- ja muistisairaudet koskettavat monien suomalaisten elämää. Kansalaisilla onkin ollut suuri halu tukea aivopesurin hankintaa, ja ihmiset ovat lahjoittaneet siihen pieniä ja isompiakin summia.

Kaikkiaan lahjoituksia laitteen hankintaa varten kerättiin 2,2 miljoonaa euroa yli 300 yksityishenkilöltä sekä useilta yrityksiltä ja yhteisöiltä. Keskeisiä lahjoittajia ovat olleet Riitta ja Jorma J. Takasen säätiö sekä Jorma J. Takanen. Ratkaisevan viimeisimmän lahjoituksen, 700 000 euroa, teki Suomen Kulttuurirahasto.

”Kiitos lahjoittajille, ihan kaikille!”, Kiviniemi iloitsee.

Aivotutkimukseen voi edelleen lahjoittaa.

Tue Oulun yliopistossa tehtävää aivotutkimusta:

MobilePay: 14777
Verkkolahjoitus: lahjoita.oulu.fi

Oulun yliopiston rahankeräyslupa RA/2020/518. Voimassa 8.5.2020 alkaen koko maassa lukuunottamatta Ahvenanmaata. Kerätyt varat käytetään Yliopistolain 2§:n mukaiseen toimintaan, tutkimuksen ja koulutuksen vahvistamiseen.

Viimeksi päivitetty: 12.9.2023