Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi malarialoisen tutkimukseen 842 000 euroa

Jane ja Aatos Erkon säätiö on jakanut vuoden ensimmäiset avustukset. Suurin avustus, 842 000 euroa, myönnettiin Oulun yliopiston professori Inari Kursulalle. Kursulan työryhmä tutkii malarialoisen liikkumis- ja invaasiomekanismia ja pyrkii ymmärtämään siihen liittyvän molekyylikoneiston rakennetta ja toimintaa molekyyli- ja atomitasolla.

Tutkimus on merkittävä, sillä malariaan kuolee maailmalla joka vuosi lähes miljoona ihmistä. Tulokset voivat avata mahdollisuuksia lääkekehitykselle. Kursulan saama rahoitus on kolmivuotinen.

Myös Oulun yliopiston LT Elina Urpiaiselle myönnettiin avustusta tutkimukseen, jossa kehitetään uutta kokeellista menetelmää munasarjasyövän lääkeherkkyyden arvioimiseen. Tutkimukselle myönnettiin 152 400 euroa viidelle vuodelle.

Jane ja Aatos Erkon säätiön maaliskuun myöntökierroksella korostuivat lääketieteen alojen avustukset. Kansainvälisesti merkityksellisen tutkimuksen rinnalla huomioitiin kansallisesti tärkeät hankkeet. Avustuksia myönnettiin 11 työryhmälle 4,2 miljoonalla eurolla. Kulttuurin ja muiden alojen myönnöt mukaan laskettuna avustussumma nousi hieman yli 5,1 miljoonaan euroon.

Jane ja Aatos Erkon säätiö vastaanottaa hakemuksia vuoden jokaisena päivänä. Avustuksista päättää säätiön hallitus neljästi vuodessa.

Lue Jane ja Aatos Erkon säätiön tiedote.

Viimeksi päivitetty: 11.4.2023