Lisähaku erikoislääkärikoulutukseen avoinna

Lisähaku erikoislääkärien koulutukseen avautui helmikuun alussa. Oulun yliopistossa on haettavana 108 paikkaa useilla lääketieteen ja hammaslääketieteen erikoistumisaloilla. Koulutus tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet perehtyä omaan erikoisalaan Pohjois-Suomen sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.
A group of doctors at work

Erikoislääkärikoulutuksen lisähaussa täytetään edellisenä syksynä varsinaisessa haussa täyttämättä jääneitä paikkoja. Niitä on myös lisätty yleislääketieteen ja työterveyshuollon aloille.

”Syksyn varsinaisessa haussa oli erikoislääkärikoulutukseen avoinna 166 ja erikoishammaslääkärikoulutukseen 12 paikkaa. Hakijoita oli yhteensä 144 ja paikkoja täytettiin 97”, kertoo johtava koulutusasiantuntija Marjo Tourula, joka työskentelee Oulun yliopiston koulutuspalvelujen tiimissä lääketieteellisessä tiedekunnassa.

Kaikkiaan viime vuonna erikoislääkäri- tai -hammaslääkärikoulutuksen Oulussa aloitti 139 lisensiaattia, mikä Tourulan mukaan on tyydyttävä määrä. ”Valmistuneita oli yhteensä 117, mikä on ennätysmäärä”, hän sanoo.

Erikoislääkärikoulutuksen haasteena on jo pitempään ollut, että haku ei kohdistu tasaisesti kaikille erikoisaloille, vaan toiset ovat suositumpia ja toisiin ei ole hakijoita lainkaan. ”Tilanne on sama maan kaikissa lääketieteellisissä tiedekunnissa. Yhteisenä tavoitteena on tasoittaa hakijoita eri aloille, koska tarvetta erikoislääkäreille on”, jatkaa Tourula.

Muun muassa naistentautien ja synnytysten ja eri kirurgian alat kiinnostavat lukuisia hakijoita, kun taas esimerkiksi psykiatrian, sisätautien ja syöpätautien aloille hakijoita toivotaan lisää. ”Toivomme, että lääkärit miettisivät useita vaihtoehtoja. Erikoistuminen tarjoaa hyvin monipuolisia uramahdollisuuksia. Koulutus tapahtuu useissa paikoissa ja saatavissa on hyvää ohjausta koko Pohjois-Suomessa.”

Erikoislääkärikoulutuksen valinta uudistui vuonna 2018, jolloin aiemman ilmoittautumisen sijasta siirryttiin hakumenettelyyn. Tourulan mukaan uusi malli on lähtenyt sujumaan ja hakijoiden määrä kasvanut. Samalla koulutusta on yhtenäistetty kansallisesti eri yliopistoissa ja kehitystyö jatkuu edelleen.

Koulutusta tuetaan Oulussa kehitetyllä Elsa-tietojärjestelmällä, johon koulutettavat rekisteröivät suorituksiaan ja jonka avulla ohjaajat voivat arvioida erikoistuvan osaamista ja seurata ja tukea opintojen etenemistä.

”Kun puhumme erikoislääkärien koulutuksesta, puhumme tärkeästä asiasta. Keskeistä on taata erikoislääkärien ja -hammaslääkärien saatavuus Pohjois-Suomessa”, painottaa Tourula.

Erikoislääkärikoulutusta ohjaava sosiaali- ja terveysministeriö on teettänyt tulevaisuuden näkymistä selvityksen, jossa on arvioitu erikoislääkärien määrän voivan pienentyä, vaikka tarve kasvaa. Tällä hetkellä Suomessa on noin 13 000 työikäistä erikoislääkäriä ja noin 700 erikoishammaslääkäriä. Selvityksen mukaan vuonna 2035 lääkäritarve on noin 16200 erikoislääkäriä ja noin 1100 erikoishammaslääkäriä. Tarve on kasvamassa muun muassa väestön ikääntymisen takia.

Haku erikoislääkärikoulutukseen jatkuu 14.2.2023 saakka.

Lisätietoja ja haku

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023