Lisäkerroksia 50-lukulaiseen taloon - ideakilpailun voitto arkkitehtiopiskelijoille

Arkkitehtiopiskelijoille suunnatun Kerrostalon korjauksen ideakilpailun 2023 voittajat ovat selvillä. Tehtävänä oli suunnitella Oulussa sijaitsevan, vuonna 1959 valmistuneen asuin- ja liiketalo Asunto Oy Laitakulman korjaamista.
Valkoinen kerrostalo
Voittaja "Fokka". Tuomaristo : Parvekevyöhyke tuo kokonaan uuden ilmeen julkisivuun, mutta vanhan julkisivun hahmo säilyy hivenen taustalla. Nauhamaisen ikkuna-aukotuksen säilyttämistä pidettiin hyvänä ja arkkitehtonisesti raikkaana ratkaisuna.

Palkittavat:
1. palkinto (2500 €) ”Fokka”, tekijöinä Catarina Kukkonen ja Riku Miettusvaara.
2. palkinto (1500 €) ”Yhdistelmä”, tekijänä Lauri Antila.
3. palkinto (1000 €) ”Keidas”, tekijöinä Suvi Raski ja Sarianna Vuorinen.
Kaikki palkittavat ovat Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikön opiskelijoita. Voittajat julkistettiin Julkisivuyhdistys – JSY ry:n seminaarissa 20.3.2024 Oulussa.

Arkkitehtiopiskelijat tutkivat lisärakentamisen mahdollisuuksia ideakilpailussa, joka oli avoin Aalto-yliopiston, Tampereen yliopiston sekä Oulun yliopiston arkkitehtiopiskelijoille. Tällä kertaa saatiin kuusi ehdotusta.

Ideointikohteena oli Asunto Oy Laitakulma, vuonna 1959 valmistunut kolmikerroksinen asuin- ja liiketila Oulussa. Talo sijaitsee 1960- ja 1970-luvun rationaalista funktionalismia edustavien 3-8 -kerroksisten kerrostalolamellien muodostamassa avoimen kortteliperiaatteen mukaisesti rakennetussa ympäristössä.

Kilpailuehdotusten arvostelussa kiinnitettiin huomiota arkkitehtoniseen laatuun ja vaikutusta kaupunkikuvaan, toiminnalliseen kokonaisuuteen sekä teknisiin ratkaisuihin. Kilpailun tavoitteena oli tutkia myös lisärakentamisen mahdollisuuksia lisäkerrosten tai täydentämisrakentamisen muodossa.

Kaikissa ehdotuksissa esitetään yhdestä kolmeen kerroksista lisäkerrosrakentamista vanhan rakennuksen päälle. Lisäkerrosrakentaminen on suunniteltu puurakenteisena, mikä on kevyt rakenneratkaisu. Lisäkerrosten uusilla asunnoilla voidaan kattaa taloyhtiön korjauskustannuksia, mikä voi olla taloyhtiölle korjaushankkeen toteuttamisen edellytys.

Harjakattoinen kerrostalo

2. palkinto: Yhdistelmä, tekijänä Lauri Antila, perusteluja: Julkisivun sommittelu ja materiaalimaailma on tasapainoinen ja rauhallinen, ja kaupunkikuvaan liittymistä pidetään onnistuneena. Julkisivut on esitetty ansiokkaasti. Ratkaisussa on ansiokkaasti huomioitu myös pohjoiseen avautuva piha ratkaisemalla oleskelu yhteiskäyttöiselle kattoterassille.

Tuomaristo painotti arviossaan, että ympäristön huomiointi ja ratkaisun liittyminen kaupunkikuvaan ovat keskeisiä tavoitteita julkisivujen korjaamisessa ja uudistamisessa.

Kilpailun teknisistä järjestelyistä vastasi tällä kertaa Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikkö. ”Oppilaitoksen näkökulmasta tämän tyyppinen yhteistyömahdollisuus Julkisivuyhdistyksen kanssa on jo pitkään ollut hyvin arvokas lisä nimenomaan koulutuksen työelämälähtöisyyden vahvistamisen näkökulmasta”, kiittelee palkintolautakunnan puheenjohtaja, professori Janne Pihlajaniemi.

Palkintolautakunnan jäsenet:
- Janne Pihlajaniemi, professori, Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikkö, palkintolautakunnan puheenjohtaja
- Maritta Koivisto, arkkitehti SAFA, Rakennustuoteteollisuus RTT, Julkisivuyhdistys – JSY ry:n edustaja
- b, DI, A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Julkisivuyhdistys – JSY ry:n hallituksen puheenjohtaja
- Heikki Majala, DI, Sonell Oy, kohteen edustaja
- Palkintolautakunnan sihteerinä toimi yliopisto-opettaja Tanya Yliaho Oulun yliopiston Arkkitehtuurin yksiköstä.

Kaksivärinen kerrostalo

3. palkinto Keidas, tekijöinä Suvi Raski ja Sarianna Vuorinen. Ehdotuksessa on kaksi lisäkerrosta, jotka on julkisivussa ratkaistu mansardikattoaiheella. Julkisivujen käsittely tuo rakennukselle uuden ilmeen. Tiilien uudelleenkäyttö on raikas idea, ja mansardikaton värisävy koettiin liittyvän miellyttävästi tiiliaiheeseen.

Julkisivuyhdistyksen verkkosivuilla
Oulun yliopiston arkkitehtuurin yksikkö