Opiskelijat haluavat asua mieluiten keskustassa

Tutkimuksen mukaan Oulun keskusta on oululaisten korkeakouluopiskelijoiden suosikkiasuinalue.

Pohjois-Suomen opiskelija-asuntosäätiön vuosien 2018 ja 2019 vaihteessa toteuttaman asumiskyselytutkimuksen mukaan opiskelijat haluavat asua mieluiten Oulun keskustassa. Kyselyyn osallistui noin 2000 oululaista korkeakouluopiskelijaa.

Vastaajista 48,7 prosenttia kertoo, että he haluavat asua mieluiten kaupungin keskustassa. Seuraavaksi suosituimpana vaihtoehtona on Kaijonharjun suuralue, jossa haluaa asua 28,2 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi suosituimmat asuinalueet ovat Tuiran suuralue (19,2 prosenttia vastaajista) ja Koskelan suuralue (14,5 prosenttia vastaajista). Huomionarvoista on, että tämä kysely toteutettiin ennen kuin ajatusta keskustakampuksesta oli julkisesti esitetty.

Keskustakampus lisää myös muiden asuinalueiden saavutettavuutta yliopistoon nähden

Saavutettavuuden parantumisen taustalla on joukkoliikenteen linjasto: Oulun keskusta on hyvin saavutettavissa joukkoliikenteellä, mutta poikittaislinjojen puutteen vuoksi Linnanmaalle matkustaminen on nykyisin monilta asuinalueilta epäkäytännöllistä ja aikaa vievää. Vaikka merkittävä osa opiskelijoista haluaa asua keskustassa, opiskelijat voivat vapaasti valita asuinpaikkansa myös muilta asuinalueilta paremman saavutettavuuden ansiosta.

Oulun yliopiston ylioppilaskunnan keväällä 2020 teettämän kuntakyselyn mukaan enemmistö opiskelijoista ei kulje yliopistolle omalla autollaan, vaan joukkoliikenteellä, polkupyörällä tai kävellen.

Keskustakampuksen hiilijalanjälki on Linnanmaan kampusta huomattavasti pienempi, mutta saavutettavampi sijainti vähentää myös liikkumisen hiilijalanjälkeä.

Henkilökunta asuu ympäri Oulua

Oulun yliopiston työntekijöitä ja opiskelijoita asuu eri puolilla kaupunkia, ja Oulussa toimii korkean teknologian yrityksiä useilla alueilla. Monilla aloilla myös yhteydet julkisiin toimijoihin ovat tärkeitä. Alla olevat kartat kuvaavat tilannetta keväällä 2020.

Viimeksi päivitetty: 22.9.2021