Oula Seitsonen menestyi tiederunokilpailussa

Arkeologian tutkijatohtori Oula Seitsonen on sijoittunut 10 parhaan joukkoon tiederunokilpailussa runollaan Mitä täällä oli kerran. Seitsosen runo pohjautuu hänen tekemiinsä arkeologisiin tutkimuksiin toisen maailmansodan kohteissa Lapissa.

Tiederunokilpailun tarkoituksena oli innostaa tutkijoita tarttumaan uuteen tekstilajiin ja tuoda esille, millaista luovuutta tutkijoilta löytyy. Tiederunot yleistajuistavat tietoa, joka pohjautuu tutkimuksiin muun muassa arkeologian, eläinekologian, hoitotieteen, kansatieteen, kasvatustieteen, kauppatieteen, kieli- ja viestintätieteiden, kulttuurintutkimuksen, lääketieteen, oikeustieteen, psykologian, tekniikan, teologian, tähtitieteen ja yhteiskuntatieteiden aloilta. Tiederunojen kirjoittajat ovat valmistuneet maistereiksi tai tohtoreiksi ja/tai työskentelevät 11 eri yliopistossa.

Kolme parasta runoa julkistetaan ystävänpäivänä keskiviikkona 14.2.2024 Vaasan yliopistossa. Samalla julkistetaan Tiederunoja-antologia, johon kaikki kilpailuun osallistuneet runot kootaan. Tiederunot on uusi tekstilaji, jolla on maailmalla pitkä historia, mutta joista Suomessa ei ole ennen tehty runokokoelmaa.

Kilpailun järjesti kirjankustantamo Ethene.

Viimeksi päivitetty: 7.2.2024