Oulun normaalikoulun väistötiloista päätös

Oulun yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 20.9. Oulun normaalikoulun väistötilaratkaisuista. Normaalikoulun lukio siirtyy yliopiston Linnanmaan kampuksen lounaislaidalla sijaitsevaan Ympäristötietotaloon (Paavo Havaksen tie). Normaalikoulun alakoulu siirtyy yläkoulun tontille tuotavaan ns. moduulikouluun ja myös osa yläkoulun toiminnoista siirtyy moduuliväistötiloihin. Suurin osa yläkoulun tiloista on kuitenkin edelleen opetuskäytössä.
Oulun normaalikoulu

Hallitus myös päätti käynnistää normaalikoulun tilatarveselvityksen.

Koulujen on tarkoitus aloittaa väistötiloissa syksyllä 2024. Lukion osalta myös aikaisempi siirtyminen on mahdollista. Moduulikoulu tarvitsee vielä rakennusluvan, ja tilaelementtien tilaus sekä tilojen kalustus ja varustus vievät aikaa. Arvio lukion ja peruskoulun väistötilaratkaisun kustannuksista on reilut kaksi miljoonaa euroa vuodessa.

Koulujen väistötilaratkaisua on valmisteltu henkilöstön ja sidosryhmien kanssa. Oulun yliopisto ja normaalikoulu ovat pitäneet muutosneuvottelut koskien väistötiloihin siirtymistä. Väistötilahankkeen toiminnallinen arviointi ja suunnittelu on tehty siten, että tavoitteena on mahdollisimman laadukkaan koulu- ja työskentely-ympäristön turvaaminen.

Normaalikoulun kiinteistöissä on tehty kesän aikana tiivistyksiä rakenteisiin, alakoulurakennus on ylipaineistettu ja tiloihin on hankittu sisäilmanpuhdistimia.

Suomen Yliopistokiinteistöt omistaa normaalikoulukoulun eli Oulun yliopiston harjoittelukoulun tilat Linnanmaalla. Väistötilaratkaisu ei koske Koskelan yksikköä.

Viimeksi päivitetty: 21.9.2023