Oulun yliopisto jakaa huolen opiskelijoiden toimeentulosta

Tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemen puhe opiskelijoiden mielenilmauksessa Linnanmaan kampuksella maanantaina 25.9. Opiskelijat valtasivat aulatilat rauhanomaisesti maanantaiaamuna. Opiskelijat osoittavat mieltään vastalauseena hallituksen kaavailemiin opiskelijoihin kohdistuviin leikkauksiin.

Tervehdys opiskelijat!

Hienoa nähdä, että te opiskelijat olette eri puolilla Suomea koonneet voimanne ja osoitatte mielipiteenne hallituksen kaavailemiin leikkauksiin, jotka kohdistuvat teihin opiskelijoihin.

Te nostatte esille yhteisen huolemme siitä, että hallitus aikoo opiskelijoiden toimeentuloon vaikuttavilla päätöksillään heikentää mahdollisuuksianne keskittyä opiskeluun.

Suomen ylioppilaskuntien liiton laskelman mukaan asumistuen leikkaukset vievät opiskelijaruokakunnalta keskimäärin 76 euroa ja indeksijäädytykset arviolta 80 euroa kuukaudessa vuoteen 2027 mennessä. Moni opiskelija kamppailee jo nyt toimeentulon kanssa.

Tulotason heikennys voi monen kohdalla tarkoittaa sitä, että opintojen ohella on pakko mennä töihin. Huoli toimeentulosta voi vaikuttaa myös heikentävästi mielialaan ja korkeakouluopintojen houkuttelevuuteen. Näin leikkaussuunnitelmat ovat myös ristiriidassa tavoitteisiin nostaa suomalaisten korkeakoulutettujen määrää.

Opiskelijat, Oulun yliopiston johto osoittaa teille tukensa. Tuon teille paitsi omani myös rehtori Jouko Niinimäen ja koulutusrehtori Tapio Koivun terveiset. He ovat parhaillaan työmatkalla eivätkä siksi päässeet tänään tänne paikalle. Mutta me haluamme teidän tietävän, että myös me olemme huolissamme hallituksen suunnittelemista leikkauksista, jotka vaikuttavat heikentävästi teidän toimentuloonne ja opiskeluunne. Myös me olemme huolissamme teidän ikäluokkanne jaksamisesta.

Toiveemme on, että te voisitte keskittyä oppimiseen ja oman asiantuntijuuden kehittämiseen, aikanaan valmistua ja siirtyä osaavina ja innostuneina työelämään. Opiskeluaika ei saisi olla pelkkää puurtamista vaan myös opiskeluelämästä pitää pysytä nauttimaan.

Suomessa on lähes 300 000 korkeakouluopiskelijaa. Teidän opiskelijoiden käsissä on Suomen tulevaisuus. Teidän pärjäämisestä riippuu myös Suomen pärjääminen.

Toivotaan, että päättäjät kuulevat teidän äänenne ja tekevät viisaita ratkaisuja!

Viimeksi päivitetty: 29.9.2023