Oulun yliopisto liputtaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kunniaksi 25.9.

Oulun yliopisto liittyy tuhansien toimijoiden kanssa maailmanlaajuiseen liputuskampanjaan osoittaakseen sitoutumisensa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Kestävän kehitykset tavoitteiden liput nousevat salkoon Linnanmaan ja Kontinkankaan kampuksillamme.

Syyskuun 25. päivänä tulee kuluneeksi kahdeksan vuotta siitä, kun YK:n 193 jäsenvaltiota sopivat kestävän kehityksen tavoitteista ja Agenda 2030 -toiminta- ohjelmasta. Nämä 17 tavoitetta (Sustainable Development Goals, SDG) ohjaavat koko maailman kestävän kehityksen työtä vuosina 2016–2030.

Oulun yliopisto on sitoutunut strategiassaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen tutkimuksen, koulutuksen, yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen sekä kampuskehittämisen kautta. Kehitämme toimintaamme yhteistyössä muiden Suomen yliopistojen kanssa sekä vuonna 2021 julkaistun kestävyyden ja vastuullisuuden toimenpideohjelmamme mukaisesti.

Laskemme hiilijalanjälkemme vuosittain ja pyrimme pienentämään sitä. Fokusalueidemme tutkimus tähtää suurten kestävyyshaasteiden ratkaisemiseen. Oulun yliopistossa on tarjolla kestävän kehityksen sivuainekokonaisuus kaikille opiskelijoille. Lisäksi pilotoimme tänä vuonna kestävän kehityksen henkilöstökoulutusta opettajille.

YK:n Agenda 2030 -toimintaohjelma on jo puolessa välissä, ja valitettavasti nykyisellä tahdilla tavoitteet jäävät saavuttamatta globaalisti.

Suomi on yksi parhaiten suoriutuvista valtioista tavoitteiden saavuttamisessa erityisesti, kun tarkastellaan sosiaalisen kestävyyden tavoitteita. Kuitenkin ympäristöön ja ilmastoon liittyvissä tavoitteissa on vielä paljon petrattavaa.

SDG-liputuspäivä sai alkunsa vuonna 2019 Alankomaissa, ja viime vuosina tuhannet toimijat ovat liittyneet mukaan edistämään kestävää kehitystä ja parempaa tulevaisuutta.

Viimeksi päivitetty: 25.9.2023