Oulun yliopisto paransi sijoituksiaan Shanghai Rankingin tutkimusalavertailussa

Oulun yliopistosta sijoittuu kaikkiaan 21 tutkimusalaa uudelle Shanghai Ranking -tieteenalalistalle. Tutkimusaloista seitsemän paransi sijoitustaan kansainvälisessä vertailussa. Sijoitukset paranivat myös suomalaisyliopistojen välisessä vertailussa.
Tohtorinhattu

Parhaiten Oulun yliopistosta menestyi tietoliikennetekniikka (Telecommunication Engineering), joka nousi sijalle 46. Sadan parhaan tutkimusalan joukkoon (76.-100.) nousivat myös sähkötekniikka ja elektroniikka (Electrical & Electronic Engineering), kasvatustiede (Education) sekä kaivos- ja mineraalitekniikka (Mining & Mineral Engineering), jonka sijoitus pysyi ennallaan. Sijoitustaan listalla nostivat myös kansanterveystiede ”Public health” ja lääketieteen tekniikka (Medical Technology).

Uusina tutkimusaloina maailman parhaimman 500 joukkoon Oulun yliopistosta nousivat matematiikka (Mathematics), maantiede (Geography) ja taloustiede (Economics).

Tekniikan alat Suomen kärkeä

Suomalaisyliopistojen välisessä vertailussa Oulun yliopiston tutkimusalat paransivat sijoituksiaan tekniikan sekä luonnontieteiden aloilla. Suomen ykkösiksi tai jaetulle ykkössijalle tutkimusalallaan ylsivät sähkötekniikka ja elektroniikka, metallurgia sekä kaivos- ja mineraalitekniikka.

Shanghai Rankingin tutkimusalakohtaisessa vertailussa oli tänä vuonna mukana yli 4 000 yliopistoa ja 54 tutkimusalaa. Oulun yliopistossa vertailun mukaisia tutkimusaloja on kaikkiaan 37. Vertailu perustuu yliopistojen tieteellisten julkaisujen ja niiden keräämien viittausten alakohtaiseen analyysiin sekä yliopiston henkilöstölle myönnettyihin kansainvälisiin palkintoihin.

Shanghai Ranking 2021

Viimeksi päivitetty: 31.5.2021