Oulun yliopisto sijalla 526 Leidenin julkaisurankingissa

Oulun yliopisto sijoittuu sijalle 526 hollantilaisen Leidenin yliopiston tämänvuotisessa CWTS-rankingissa. Yliopistojen julkaisuihin perustuvassa arvioinnissa oli mukana yli 1200 yliopistoa ympäri maailmaa.

Leiden -ranking listaa maailman parhaat yliopistot niiden julkaisujen ositetun lukumäärän perusteella. Ositettu lukumäärä tarkoittaa, että julkaisut joissa on mukana tekijöitä/tutkijoita useammista yliopistoista, lasketaan mukaan pienemmällä painoarvolla kuin ne julkaisut, jotka ovat yliopiston yksinään tuottamia.

Oulun yliopiston sijoitus oli viime vuonna 513, joten sijoitus laski jonkin verran. Samoin kävi lähes kaikille suomalaisille yliopistoille.

Leiden arvioi julkaisut viidellä päätieteenalalla. Oulun yliopisto sijoittui parhaiten matematiikan, tietotekniikan ja tietojenkäsittelytieteen alalla (Mathematics and computer science).

CWTS-ranking käyttää vertailuaineistonaan julkaisutietoja, jotka ovat peräisin Web of Science -tietokannasta. Julkaisujen ositetun lukumäärän lisäksi rankingissa voidaan käyttää mittaria, joka mittaa omalla alallaan eniten siteerattuun 10 prosenttiin joukkoon kuuluvien julkaisujen osuutta.

Viimeksi päivitetty: 3.6.2021