Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun Hakijan päivä -tapahtuma tuo tuhansia nuoria Linnanmaalle 1.–2.11.

Oulun yliopisto ja Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk) järjestävät Linnanmaalla 1.–2.11. Hakijan päivä -tapahtuman, jossa esitellään niiden laajaa koulutustarjontaa nuorille lukioista ja ammattiopistoista. Tapahtuman ensimmäisenä päivänä mukaan on tulossa noin 3 000 ja toisena päivänä noin 2 800 nuorta pääasiassa pohjoisesta mutta myös muualta Suomesta.

Oulun yliopistosta Hakijan päivässä esitellään kaikki yli 40 kandidaattiohjelmaa ja osa maisteriohjelmista kahdeksasta tiedekunnasta. Mukana on koulutusasiantuntijoita ja opiskelijoita vastaamassa osallistujien kysymyksiin. Myös avoin yliopisto esittäytyy. Se tarjoaa avoimen väylän mahdollisuutena päästä yliopisto-opintoihin.

Tapahtuman oheisohjelmassa osallistujat voivat tutustua fysiikan tutkimuslaboratorioihin, musiikkikasvatuksen ja luokanopettajakoulutuksen tiloihin, digitaalisen valmistuksen FabLab-pajaan ja kasvitieteelliseen puutarhaan. Myös muutamat luennot ovat avoinna osallistujille.

Oamk esittelee Hakijan päivässä kaikki 30 AMK-tutkintoon johtavaa tutkinto-ohjelmaa kuudelta alalta sekä avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaa. Tapahtumassa kävijät pääsevät juttelemaan opinnoista ja opiskelusta Oamkissa sekä opiskelijoiden että henkilöstön kanssa, kuulemaan tutkinto-ohjelmista lisää niiden esittelyissä sekä tutustumaan opiskelutiloihin.

Tapahtuma on nimellä Oulun korkeakoulupäivä järjestetty kahtena edellisenä vuonna Ouluhallissa. Sitä ennen yliopisto järjesti pitkään Abipäiviä Linnanmaan kampuksella ja Oamk Avoimet ovet -tapahtumaa kampuksillaan. Tapahtumat ovat aina olleet suosittuja.

”Tapahtuma tekee nyt kävijöiden toiveesta paluun Linnanmaalle ja järjestetään ensimmäistä kertaa yliopiston ja ammattikorkeakoulun omissa yhteisissä tiloissa. Kävijäpalautteen perusteella opinto-ohjaajat ja osallistujat haluavat nähdä ja kokea aidon kampusympäristön”, kertoo markkinointisuunnittelija Elisa Härkönen Oulun yliopistosta.

“On hienoa järjestää tapahtuma, jossa nuoret voivat tutustua kerralla molempien korkeakoulujen opiskelumahdollisuuksiin. Tulossa on varmasti tärkeä tilaisuus heille, jotka vielä etsivät sitä omaa koulutuspaikkaa”, sanoo viestintäjohtaja Anne-Maria Haapala Oamkista.

Viimeksi päivitetty: 30.10.2023