Säästöpankki Optialta 225 000 euron lahjoitus Oulun yliopistolle

Säästöpankki Optia juhlii 140-vuotiasta taivaltaan ja tekee 225 000 euron lahjoituksen Oulun yliopistolle. Lahjoitus suunnataan yrittäjyyden ja mikroyrittäjyyden tutkimukseen ja koulutukseen.
Oulun yliopiston yhteyspäällikkö Kati Ketola, yhteistyösuhteiden rehtori Arto Maaninen, Säästöpankki Optian hallituksen puheenjohtaja Antero Savolainen ja Säästöpankki Optian toimitusjohtaja Heikki Paasonen. Kuva: Janne Hakkarainen

Lahjoitus on osa Säästöpankki Optian syksyn aikana toteutettavaa mittavaa lahjoituskokonaisuutta.

”Vastuullisuusteot ovat Säästöpankkiaatteen ytimessä. Jaamme vuosittain osan tuloksestamme paikallisen hyvinvoinnin ja elinvoiman edistämiseksi. Säästöpankki Optian hallituksen tahtotila on ollut kohdistaa yksi lahjoituksista vaikuttamaan positiivisesti Oulun alueen yritys- ja elinkeinoelämän tulevaisuuteen. Yliopistokoulutuksen ja -tutkimuksen tukeminen on vaikuttava keino edistää alueen kilpailukykyä ja tulevaisuuden valmiuksia”, kertoo Säästöpankki Optian hallituksen puheenjohtaja Antero Savolainen, joka on myös Oulun yliopiston alumni.

Lahjoituksen käytölle määriteltiin yhdessä Oulun yliopiston kanssa tarkka teema. Lahjoituksen avulla edistetään yrittäjyyden ja mikroyrittäjyyden tutkimusta ja koulutusta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa ja Kerttu Saalasti Instituutissa.

”Lämpimästi onnittelemme 140-vuotiasta Säästöpankki Optiaa ja kiitämme luottamuksesta. Mikroyrittäjyyden tutkimuksella edistetään mikroyritysten osaamista ja kasvua sekä yrittäjien ja alueen kilpailukykyä. Tavoitteemme on loppuvuonna rekrytoida Suomen ensimmäinen mikroyrittäjyyden professori”, kertoo Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki.

Lahjoitus on tarkoitus suunnata uuden professuurin käynnistämiseen ja tutkimusryhmän kasvattamiseen sekä väitöskirjatöiden edistämiseen. Tavoitteena on erityisesti tarkastella vientiä, joka on suomalaisilla mikroyrityksillä selvästi vähäisempää kuin monissa muissa Euroopan maissa. Lisäksi mikroyritysten ja yksinyrittäjien jatkuvan oppimisen edistämiseen kehitetään uusia koulutusratkaisuja, jotka ovat saavutettavissa asuinpaikasta riippumatta.

”Suomessa aktiivisesti toiminnassa olevista yrityksistä yli 90 % on alle 10 työntekijän mikroyrityksiä. Siksi valitulla lahjoituksen kohdennuksella on mahdollisuus vaikuttaa laajaan joukkoon yrityksiä ja talouselämää. Paikallisen yhteisön edun lisäksi lahjoituksella on yhteiskunnallista vaikuttavuutta”, toteaa Säästöpankki Optian toimitusjohtaja Heikki Paasonen.

Viimeksi päivitetty: 10.10.2023