Tutkijoiden yö innosti tieteen pariin

Linnanmaan kampuksella sekä Oulun yliopiston kasvitieteellisellä puutarhalla riitti perjantaina kuhinaa, kun Tutkijoiden yö järjestettiin viidettä kertaa. Monipuoliset ohjelmanumerot vetivät puoleensa yhteensä noin 3 000 kaikenikäistä osallistujaa.
People looking at bee's nest.
Oulun yliopiston tutkija Olli Loukola esittelee kimalaispesän toimintaa. Kuva: Mikko Törmänen.

Tutkijoiden yö on koko perheen monitieteinen tapahtuma, jossa pääsee tutustumaan tieteeseen työpajojen, näyttelyiden sekä yleistajuisten tiede-esitysten kautta. Tänäkin vuonna tarjolla oli kirjava kattaus monenlaista ohjelmaa, jonka kautta pääsi tutustumaan tieteeseen itse kokeillen ja tehden.

”Tämä on tärkeä tapahtuma koko perheellemme. Onkin harmittanut, kun se on ollut tauolla koronan takia. Oli kiva päästä tänne taas”, eräs tapahtumassa vieraillut äiti kommentoi.

Tapahtumassa oli monia aiemmiltakin vuosilta tuttuja työpajoja, kuten Testaa Formula-auto, jossa pääsi hyppäämään oikean formula-auton rattiin, sekä Lasten yrittäjyystyöpaja, jossa sai perustaa oman yrityksen suklaakolikoita starttirahana käyttäen.

Uusia ohjelmanumeroita olivat esimerkiksi Minustako tohtori? -esitys, jossa sekä lapset että aikuiset pääsivät haastattelemaan oikeaa tohtoria, professori Jouko Miettusta. Varsinkin hänen miekkansa sai paljon kysymyksiä ja ihailua osakseen. Toinen uusi ohjelmanumero, Uraani halkeaa – ydinvoimalaitossimulaattori, kiinnosti varsinkin aikuisempaa kävijäkuntaa. Työpajassa pääsi kokeilemaan ohjelmaa, jolla koulutetaan reaktorin operaattoreita.

”Ydinvoimalaitossimulaattori oli mielenkiintoinen, koska siinä oikeasti näki, miten ydinreaktori toimii”, kommentoivat työpajassa käyneet Hannu ja Matti.

Muita työpajoja, jotka keräsivät kävijöiltä runsaan määrän kehuja, olivat esimerkiksi Kemian taikaa sekä Robotiikkapaja. Varsinkin lasten mielestä Robotiikkapajan pillimehuja ja vichyä jakaneet robottiherrat James ja Jeeves olivat parasta koko tapahtumassa.

Myös kasvitieteellisellä puutarhalla tunnelma oli innostunut ja kävijöitä riitti. Ötökkäakatemia, jossa pääsi tutustumaan eläviin kimalaisiin, muurahaisiin ja hirvikärpäsiin tutkijoiden opastuksella, oli erityisesti lapsiperheiden mieleen. Myös mehiläispesä kiinnosti välillä jonoksi asti, ja pääsipä pesän luona maistelemaan ja vertailemaan kasvitieteellisen puutarhan mehiläisten eri vuosina valmistamaa hunajaakin.

Kaiken kaikkiaan Tutkijoiden yötä kehuttiin monipuoliseksi sekä mukavan toiminnalliseksi tapahtumaksi. Myös käytännönläheisyys nähtiin hyvänä asiana: eräs äiti sai logopedien työpisteeltä puheterapeutin puhelinnumeron, jotta lapsen puhevika voitaisiin käydä arvioimassa.

”Ihmiset ovat olleet liikkeellä positiivisin mielin. Mielestäni tapahtuma on ollut onnistunut ja pisteellämme on ollut vilkasta”, kommentoivat MatikkaPysäkin pitäjät.

Työpajojen ja esitysten lisäksi kävijöitä kiinnosti yliopisto yleensäkin. Esimerkiksi näytillä olleet eläimet sekä kivet saivat huomiota osakseen. Myös luentosaleja käytiin ihmettelemässä.

Illan päätti pohjoissaamelaisen räppärin Áilu Vallen keikka. Yleisö jammailikin innokkaasti saamenkielisen musiikin tahdissa.

Tutkijoiden yötä vietetään perinteisesti syyskuun viimeisenä perjantaina ympäri Eurooppaa erilaisten ohjelmanumeroiden merkeissä. Tänä vuonna Tutkijoiden yötä vietettiin muun muassa Jyväskylässä, Oulussa ja Tampereella. Sodankylässä Tutkijoiden yön ohjelmaa järjesti Oulun yliopistoon kuuluva Sodankylän geofysiikan observatorio.

Teksti: Vilma Lehto

Viimeksi päivitetty: 3.10.2022