ADP-ribosylaatio DNA:n korjauksessa - ADP-ribosyylitransferaasi 2:n rakennetutkimus

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

Leena Palotie (101A) of the Faculty of Medicine (Aapistie 5), Oulu

Väitöksen aihe

Väittelijä

Master of Science Ezeogo Obaji

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, Structural and Chemical Biology

Oppiaine

Biokemia ja molekyylilääketiede

Vastaväittäjä

Professor Andreas Ladurner, Ludwig-Maximilians-University Munchen, Germany

Kustos

Docent Lari Lehtiö, Faculty of Biochemistry and Molecular Medicine, University of Oulu

Lisää tapahtuma kalenteriin

Solut ovat pienimpiä elämän rakenneyksiköitä. Ihmisellä on 1013 solua ja ne kaikki sisältävät DNA:n, joka siirtää geneettisen informaation muodostuville uusille soluille.

Solut altistuvat jatkuvasti DNA vaurioille johtuen mm. siitä mitä syömme ja juomme. DNA:ta vaurioittavat erityisesti solun kemialliset reaktiot, ionisoiva säteily ja kemikaalit joille altistumme. Vaurioita syntyy paljon, 104-105 päivässä, ja DNA:n korjausmekanismien täytyykin olla nopeita ja tehokkaita, että solut selviytyvät niistä. Mikäli korjaus ei olisi tehokasta seuraisi eriasteisia virhetoimintoja – sairauksia kuten syöpää ja metabolisia oireita.

Tässä väitöstutkimuksessa tutkittiin entsyymejä, jotka osallistuvat DNA vaurioiden tunnistukseen ja korjaukseen. Erityisenä kohteena oli ihmisen ADP-ribosyylitransferaasi 2 -entsyymi (ARTD2), joka tunnistaessaan vaurioituneen DNA:n aktivoituu. Se hajoittaa NAD+:n, vitamiini B3:n, nikotiiniamidiksi ja ADP-riboosiksi, jonka se yhdistää muihin proteiineihin sekä myös itseensä. Tämä ADP-riboosi voi myös muodostua pitkäksi polymeeriksi, joka rekrytoi vauriopaikalle DNA:n korjaukseen tarvittavia proteiineja. ARTD2 siis tunnistaa ja merkitsee DNA:n vauriokohdan korjaamista varten.

Tutkimuksessa havaittiin että ARTD2 tunnistaa ja aktivoituu erityisesti fosforyloidun DNA-vaurion vaikutuksesta, jonka vuoksi ARTD2 toimii todennäköisesti tietyissä DNA-korjauksen välivaiheissa. Proteiinikristallografian avulla tehdyt rakennetutkimukset paljastivat molekyylitasolla, miten ARTD2 sitoutuu DNA:han. Havaittiin myös että ARTD2 pystyy liittämään toisiinsa katkenneet DNA:n päät. Tämä DNA:n yhdistämismekanismi sekä tehokas aktivoituminen yksijuosteisen DNA-katkoksen vaikutuksesta, mahdollistaa ARTD2:n toimisen eri tavalla erilaisten DNA-vaurioiden vaikutuksesta.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024