Alhaisen kustannuksen anturimallinnuslähestymistapa ympäristön seurantaan ja kestävyyteen

IT115, Linnanmaa

Sofeem Nasim

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Konenäön ja signaalianalyysin tutkimuskeskus

Tietotekniikka

Professori Miadreza Shafiekhah, Vaasan yliopisto

Apulaisprofessori Mourad Oussalah, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Kustannustehokas tapa käyttää antureita ympäristön ja kestävyyden seurantaan.

Nykyaikainen ilmastonmuutos johtuu pääasiassa ihmisen toiminnasta, joka on tullut tärkeämmäksi kuin luonnolliset tekijät. Tämä on aiheuttanut ympäristöongelmia. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi tarvitsemme parempia tapoja ympäristön seurantaan. Vaikka etäisyystunnistusteknologiat, kuten Lidar ja InSar, voivat auttaa, ne ovat kalliita ja soveltuvat huonosti suurille alueille. Esineiden internetin, parempien antureiden ja joukkoistamisen nousu tarjoaa kustannustehokkaan tavan ympäristön seurantaan. Tämä tutkimus keskittyy uuden lähestymistavan kehittämiseen, joka hyödyntää edullisia antureita ja yhteisöllistä tietojenkeruuta kustannusten alentamiseksi. Siihen sisältyy myös älykkään pysäköintijärjestelmän kehittämistä liikenteen ruuhkautumisen vähentämiseksi ja kaupunkielämän parantamiseksi.
Viimeksi päivitetty: 30.10.2023