Bakteerin aiheuttaman nenän äkillisen sivuontelotulehduksen kehittyminen ja diagnoosi nuorilla aikuisilla

Kontinkangas, Leena Palotie -sali (Aapistie 5 A)

Lääketieteen lisensiaatti Timo Autio

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, PEDEGO-tutkimusyksikkö / korva-, nenä- ja kurkkutaudit

Korva-, nenä- ja kurkkutaudit

Professori Markus Rautiainen, Tampereen yliopistollinen sairaala

Professori Olli-Pekka Alho, Oulun yliopisto

Nenän äkillinen sivuontelotulehdus (”poskiontelotulehdus”) on tavallinen tauti, jonka hoitoon käytetään paljon antibiootteja, vaikka sen aiheuttaja on useimmiten virus. Antibioottien huolettomasta käytöstä on paljon haittaa. Siksi antibioottihoito tulisi kohdentaa mahdollisimman tarkasti juuri bakteerin aiheuttaman nenän sivuontelotulehduksen hoitoon. Bakteerin aiheuttaman tautimuodon kehittymisestä ja diagnostiikasta ei ole julkaistu tutkimuksia, joissa potilaita olisi seurattu taudin alusta lähtien ja bakteerin olemassaolo olisi varmistettu nenän sivuontelosta otetulla bakteerinäytteellä. Tämän väitöskirjatyön tarkoituksena oli selvittää nenän äkillisen sivuontelotulehduksen kulkua. Bakteerin aiheuttama tauti todettiin poskiontelopistolla ja bakteeriviljelyllä.

Tutkimuksessa havaittiin, että viruksen ja bakteerin sekainfektio aiheutti laajemmat sivuonteloiden tulehduslöydökset ja voimakkaamman oirekuvan kuin pelkän viruksen aiheuttama tauti. Nenän sivuonteloihin kehittyi tulehduslöydöksiä nopeasti ja ne pysyivät varsin muuttumattomina sekä bakteerin että viruksen aiheuttamassa taudissa. Tulehdusreaktiota mitattiin verinäytteestä ja nenäontelosta. Tulehdusreaktio oli voimakkaimmillaan heti taudin alussa. Oireet kuten nenän tukkoisuus, nenän limaisuus, paine tai kipu poskipäissä, alentunut hajuaisti tai niiden paheneminen seurannan aikana eivät osoittautuneet hyviksi merkeiksi bakteerin aiheuttaman taudin toteamiseksi. Sen sijaan lääkärin toteama erite nenässä, nielussa tai nenän keskikäytävässä ennakoi hyvin bakteerin aiheuttaman sivuontelotulehduksen toteamista.

Tämän tutkimuksen perusteella viruksen ja bakteerin aiheuttaman nenän äkillisen sivuontelotulehduksen erottaminen toisistaan ei oireiden perusteella onnistu. Runsaat tulehduslöydökset sivuonteloissa ovat tavallisia sekä viruksen että bakteerin aiheuttamassa taudissa eikä siksi esimerkiksi ultraäänellä todettu tulehduslöydös välttämättä ole luotettava merkki bakteerin aiheuttamasta taudista. Lääkärin tekemä potilaan nenän ja nielun tutkiminen on tärkeää bakteerin aiheuttaman nenän sivuontelotulehduksen toteamiseksi ja erottamiseksi tavallisesta viruksen aiheuttamasta ylähengitystieinfektiosta. (”flunssa”)