Energiatehokkaita ratkaisuja laskentaan ja havainnointiin

Auditorium IT116, Linnanmaa, etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/69150544460

Energiatehokkaita ratkaisuja laskentaan ja havainnointiin

Diplomi-insinööri Mehdi Safarpour

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Konenäön ja signaalianalyysin tutkimuskeskus

Tietotekniikka

Professori Jari Nurmi, Tampereen yliopisto

Professori Olli Silvén, Oulun yliopisto

Sähkölaitteiden virrankulutuksen vähentäminen

Ympärillämme on moni elektronisia laitteita, mutta monet niistä ovat riippuvaisia akuista toimiakseen. Usein akun kesto on ongelma. Kehitys akkujen alalla on hidasta. Tässä tutkimuksessa tarjoamme ratkaisuja, jotka vähentävät yleisten elektroniikkakomponenttien energiankulutusta ja pidentävät akun käyttöikää. Esineiden Internetin, syviin neuroverkkoihin perustuvan koneoppimisen ja kuudennen sukupolven langattoman tietoliikenteen kaltaiset orastavat teknologiat vaativat toteutuksissaan korkeaa suorituskykyä ja energiatehokkuutta. Tässä tutkimuksessa näihin vaatimuksiin vastataan parantamalla järjestelmäosien energiatehokkuutta signaalien syötöstä laskentaoperaatioihin.