Itseseuranta käyttäytymisen muutoksessa. Psykologisten erojen vaikutus itsemittausjärjestelmien arviointiin

IT115, Linnanmaa, etäyhteys: https://oulu.zoom.us/j/63420484634

Filosofian maisteri Kirsi Halttu

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Vakuuttavat verkko- ja mobiilipalvelut

Tietojenkäsittelytiede

Professori Gaëlle Calvary, Institute of Engineering and Management of Université Grenoble Alpes

Professori Harri Oinas-Kukkonen, Oulun yliopisto

Kaupalliset itsemittauslaitteet terveyskäyttäytymisen muutoksessa. Näkökulmana käyttäjien omat arvioinnit.

Väitöskirjassa tutkittiin kaupallisten itsemittausjärjestelmien käyttäjiä kyselytutkimuksella. Pyrkimyksenä oli ymmärtää miten käyttäjät kokevat itse valitsemiensa järjestelmien ominaisuudet, esimerkiksi luotettavuuden, tavoitteiden saavuttamisen tai dialogin jota käyttäjä käy järjestelmän kanssa. Arviointeja katsottiin muutamista erilaisista näkökulmista, kuten käyttäjien psykologisten erojen tai sosiaalisten vaikutusmekanismien suunnasta. Järjestelmien ominaisuuksia tarkasteltiin myös muutosteorioiden näkökulmasta.

Tulosten perusteella näyttää siltä, että käyttäjien erilaiset ominaisuudet vaikuttavat järjestelmien valintaan ja siihen, miten ihmiset järjestelmänsä kokevat. Näistä löydöksistä pyrittiin löytämään järjestelmien suunnittelua ohjaavia suuntaviivoja, joiden avulla olisi mahdollista huomioida havaittuja eroja ja parantaa järjestelmien muutosta tukevien ominaisuuksia tehoa.