Makrofagit ja lihavuus – vatsaontelon tähystyksessä tehdyn mahalaukun ohitusleikkauksen vaikutus ihonalaisrasvakudoksen tulehdukseen

Oulun yliopistollinen sairaala, luentosali 1

Lääketieteen lisensiaatti Ville Palomäki

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Medical Research Center Oulu

Lääketiede

Dosentti Timo Heikkinen, Terveystalo

Professori Petri Lehenkari, Syövän ja translationaalisen lääketieteen tutkimusyksikkö, Medical Research Center Oulu, Oulun yliopistollinen sairaala ja Oulun yliopisto

Ylipainoon ja lihavuuteen liittyy lukuisia liitännäissairauksia, alentunut elämänlaatu ja lisääntynyt kuolleisuus sekä kasvanut terveyspalvelujen kulutus. Viime vuosikymmenten lihavuusepidemia selittynee ensisijaisesti länsimaalaistuneella elämäntavalla ja ruokaympäristön muutoksilla. Viime aikoina on herätty ylimääräisen rasvakudoksen aiheuttamaan matala-asteisen tulehduksen ja liitännäissairauksien yhteyksiin. Rasvakudoksessa tulehdus ilmenee erityisesti paikallisena syöjäsolujen eli makrofagien kertymisenä. Lihavuuskirurgia ja painonpudotus vähentävät sekä rasvakudoksen että elimistön yleistä tulehdustilaa.
Tässä väitöskirjassa tunnistettiin kaksi eri tavoin mahalaukun ohitusleikkaukseen reagoivaa makrofagiryhmää. Osoitamme, että rasvasolujen tulehdukselliseen hajoamiseen ja kuolemaan liittyvät makrofagit vähentyvät leikkauksen jälkeen muun makrofagimäärän pysyessä muuttumattomana. Erityisesti rasvasolujen hajoamiseen liittyvien makrofagien osoitettiin myös ilmentävän runsaasti tulehduksellisia NLRP3- ja Caspase-1 -proteiineja, joiden tuottamien tulehdusvälittäjäaineiden tiedetään liittyvän muun muassa tyypin 2 diabetekseen. Leikkauksen jälkeen rasvasolujen keskimääräinen koko pieneni.
Kolmantena osatyönä esitetään uusi, ilmaista avoimen lähdekoodin ohjelmistoa käyttävä menetelmä rasvasolujen koon ja lukumäärän mittaamiseen.
Viimeksi päivitetty: 3.11.2023