Pienitehoisten laajapeittoverkkojen suorituskyvyn parantaminen toisteen, koodauksen ja epäortogonaalisten menetelmien avulla

IT115, Linnanmaa

Maisteri Jean Michel de Souza Sant'Ana

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, CWC-RT

Tietoliikennetekniikka

Apulaisprofessori Jimmy Jessen Nielsen, Aalborgin yliopisto

Apulaisprofessori Hirley Alves, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Tämä väitöskirja koostuu kolmen tieteellisen artikkelin kokoelmasta, jotka keskittyvät langattomien verkkojen suorituskyvyn parantamiseen. Painopisteemme on langattomilla teknologioilla, jotka on suunniteltu siirtämään minimaalista tietoa pitkillä väleillä ja pitkillä etäisyyksillä. Yleisiä sovelluksia ovat anturit metsätaloudessa, maataloudessa ja liikenteenseurannassa (esim. bussit). Koska nämä laitteet ovat yleensä paristokäyttöisiä, ne käyttävät yksinkertaista siirtoalustaa energiankulutuksen minimoimiseksi ja kustannusten alentamiseksi. Tämä asettaa ainutlaatuisia haasteita varmistaaksemme tällaisten viestintöjen luotettavuuden, koska perinteisissä viestintäratkaisuissa, kuten solu- ja Wi-Fi-verkoissa, käytetyt konventionaaliset ratkaisut eivät välttämättä ole sovellettavissa.
Viimeksi päivitetty: 4.12.2023