Uusi ravintoaineiden toimitusjärjestelmä ruokahalun säätelemiseksi

Sali F101, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta (Aapistie 7)

Master of Science Remi Kamakura

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Biolääketieteen tutkimusyksikkö

Fysiologia

Professori Jens Juul Holst, Kööpenhaminan yliopisto

Professori Karl-Heinz Herzig, Oulun yliopisto

Uusi ravintoaineiden toimitusjärjestelmä ruokahalun säätelemiseksi

Ylipainon ja liikalihavuuden yleistyminen on vakava maailmanlaajuinen ongelma. Liikalihavuus on merkittävä riskitekijä sydän- ja verisuonisairauksien, tyypin 2 diabeteksen ja aineenvaihduntahäiriöiden kehittymiselle. Tämän vuoksi uusille liikalihavuuden ja ylipainon hoito- ja ehkäisymenetelmille on tarvetta.
Glukagonin kaltainen peptidi 1 (GLP-1) on maha-suolikanavan hormoni, joka erittyy suoliston L-soluista vasteena nautituille ravintoaineille. GLP-1 säätelee ruokahalua ja ravinnonottoa suoli-aivoakselin toiminnan välityksellä ja stimuloi insuliinin eritystä haiman β-soluista. GLP-1 on tehokas ruokahalun säätelijä, mutta koska sen puoliintumisaika on alle 2 minuuttia entsyymien nopean hajoamisen vuoksi, vain 10–15 % eritetystä GLP-1:stä pääsee verenkiertoon. Ihmisillä GLP-1:tä erittäviä L-soluja on eniten ohutsuoliston loppuosassa ja paksusuolen alkuosassa, kun taas pilkotut ravintoaineet imeytyvät pääasiassa ohutsuolessa. Tämä vaikeuttaa GLP-1:n vapautumisen kautta tapahtuvaa ruokahalun säätelyä ravintoaineiden vaikutuksesta. Uudenlainen kuljetusjärjestelmä voisi mahdollistaa ravintoaineiden pääsyn oikeaan kohtaan suolistoa pidentäen GLP-1:n eritystä ja näin vähentää ravinnonottoa.
Tässä tutkimuksessa käytettiin α-linoleenihappoa (αLA) testiravintoaineena ja huokoista piitä (PSi) kantaja-aineena. αLA on välttämätön pitkäketjuinen rasvahappo, jota on runsaasti siemen- ja kasviöljyissä. PSi-partikkeleita on käytetty lääkkeiden annostelujärjestelmissä kantajamateriaalina, koska ne ovat biohajoavia, myrkyttömiä ja ei-immuunireaktiivisia. PSi-partikkelit vaativat toimiakseen erityisen pintakäsittelyn. Tämän väitöskirjatyön tavoitteena oli arvioida erilaisten pintarakennetyypin omaavien PSi-partikkelien biohajoamisominaisuuksia, määrittää αLA:lla pakattujen PSi-partikkelien kykyä stimuloida GLP-1:n -eritystä sekä tutkia suun kautta annettujen αLA-PSi-partikkelien vaikutusta plasman GLP-1-tasoihin ja hiirten ravinnonottoon.
PSi-partikkelien pintakemia vaikutti merkittävästi niiden liukoisuuteen soluviljelmässä sekä biohajoavuuteen elävässä eliössä. αLA:n pakkaamiseen partikkeleihin käytettiin termaalisesti hydrokarbonisoituja PSi (THCPSi) -partikkeleita. αLA vapautui THCPSi-partikkeleista diffuntoitumalla, ja αLA-PSi-partikkelit lisäsivät merkittävästi GLP-1:n eritystä suoliston soluista. Lisäksi suun kautta annetut aLA-PSi-partikkelit lisäsivät pitkäaikaisesti plasman GLP-1-pitoisuutta ja vähensivät hiirten ravinnonottoa. Yhteenvetona havaittiin, että ravintoainetta sisältävät PSi-partikkelit lisäävät maha-suolikanavan hormonien eritystä ja voisivat näin toimia uudenlaisena hoitomenetelmänä ylipainon ja liikalihavuuden hoidossa.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023