Palaute ja tiedustelut

oulun.yliopisto(at)oulu.fi
puh. (08) 553 1011
faksi (08) 553 4112
PL 8000
90014 Oulun yliopisto

Oulun yliopisto
kuva

OpinTori 2011 - Posteritiivistelmät

Tiina Sipola: NELLI – portaalisi tieteellisen tiedon lähteille

Nelli-portaalin kautta saat käyttöösi opiskelussa, opetuksessa ja tutkimuksessa tarvittavat tieteelliset tietolähteet. On monta hyvää syytä käyttää Nelliä. Se sisältää vain huolellisesti valikoituja tieteellisiä tietolähteitä ja on siten laadun tae. Lisäksi Nelli kattaa kaikki tieteenalat. Tietokantojen helpot käyttöliittymät mahdollistavat tehokkaan tiedonhaun ja hälytyspalvelut sekä mahdollisuuden analysoida tiedonhaun hakutuloksia. Käyttäjätuen Nelliin saa Oulun yliopiston kirjastosta.
Nelli portaalin kautta on käytettävissä noin 16 000 elektronista lehteä, 250 viitetietokantaa, 20 000 elektronista kirjaa sekä hakuteoksia ja sanakirjoja. Oulun yliopiston opiskelijat ja henkilökunta voivat kirjautua Nelli-portaaliin koivu- tai paju-tunnuksella. Kirjautuminen mahdollistaa OmaNelli-palveluiden käytön ja aineistoihin pääsyn myös yliopiston verkon ulkopuolelta.
Nellin löydät Oulun yliopiston kirjaston etusivulta tai osoitteesta www.nelliportaali.fi


Matti Lindh & Jaakko Nykänen: Teknologiakasvatusta teknisen työn kontekstissa - automaation alkeita lapsille ja nuorille

Posterissa esitellään Kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikön teknisen työn kontekstissa järjestetyn teknologiakasvatuksen tuotoksia, kehityssuuntia ja tulevaisuudennäkymiä. Tarkastelun lähtökohtana ovat luokanopettajakoulutukseen sisältyvät teknisen työn 6 opintopisteen ja 25 opintopisteen opinnot, jotka suoritettuaan opiskelija omaksuu valmiudet opettaa teknistä työtä perusopetuksen alaluokilla.
Posterissa tarkastellaan myös teknologiapainotteista luokanopettajakoulutusta, jossa muusta luokanopettajakoulutuksesta poiketen opiskellaan kasvatustieteen yhteydessä myös teknologiakasvatusta. Tarkemmin määriteltynä teknologiakasvatuksella tarkoitetaan Lindhin (2006) mukaisesti tiedon- ja taidonalaa, joka tavoitteena on, että lapset ja nuoret

• ymmärtävät ja osaavat selittää arkipäivän teknologian logiikkaa ja toimintamekanismeja,
• selviytyvät teknologiaan liittyvistä ongelmatilanteista soveltamalla saamaansa teknologista tietämystä ja taitamista,
• arvostavat teknologiaa ymmärtäen sen merkityksen hyvinvoinnille sekä
• suuntautuvat teknologiaa soveltavaan ammatilliseen ja tieteelliseen koulutukseen.

Esimerkkeinä käytännön toteutuksista esitellään eräitä automaation alkeiden opetuksessa syntyneitä opiskelijoiden tuotoksia, joiden suunnittelussa ja valmistuksessa yhdistyvät luontevasti muun muassa mekaniikan, sähkötekniikan, elektroniikan ja ohjelmoinnin alkeet.


Kim Rantala, Annakaisa Tikkinen, Niina Koponen: Universitas Oulu 2011

Posterissa esitellään vuoden 2011 Universitas Oulu -projektit (6 kpl). Projektit ovat kaikki tänä vuonna toteutettavia kehittämishankkeita, joita toteuttavat ensisijaisesi ainejärjestöt. Sisältöjen suunnittelu ja toteuttamistavat ovat kaikissa opiskelijalähtöisiä. Universitaksen teemana vuodelle 2011 on aktiivinen opiskelu-, opetus-, ja oppimiskulttuuri.

Projektit on kuvattu lyhyesti alla.

Fysiikan laboratoriotöiden kehittäminen (Fysiikan opiskelijoiden kerho) - laboratorioharjoitusten muuttaminen vaiheittaisen ohjeistuksen seuraamisesta omaa ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja kehittävään suuntaan.

Verkko haltuun - soveltavaa verkkoviestintäkoulutusta (Humanistinen kilta) - luennoista ja työpajoista kasattava oppimispaketti, jolla opiskelija kehittää työelämässä sekä opiskelussa tarvittavia verkkoviestintätaitoja.

Instrumentaatio parondontologisessa potilashoidossa –opetusvideo (Oulun hammaslääketieteellinen kilta) - opiskelijoille ja opettajalle raskaiden opetustilanteiden tukeminen uusilla opetusmenetelmillä kurssilla, jolla oppiminen pohjautuu pitkälti näkemiseen ja tekemällä oppimiseen.

Matlab-kurssi (Sähköinsinöörikilta ja Oulun tietoteekkarit) - opinnoissa tarvittava työkalu, jonka käyttö oletetaan olevan opiskelijalla hallussa, opintoesteiden purkaminen tukemalla näiden taitojen kehittymistä.

SES Start-up Challenge (Oulu Student Entrepreneurship Society) - uusi ja innovatiivinen tapa suorittaa opintoja, tuo esille sitä, että on myös muita tapoja oppia, kuin perinteiset luentokurssit tai kirjatentit.

Yrittäjyyden perusteet –kurssi (Oulun teekkariyhdistys ja Finanssi) - käytännön eväitä akateemisen yrittäjyyden näkemiseen varteenotettavana uravaihtoehtona.


K. Karhu, R. Aikkola, M. Andersen, K. Anttila, J. Kaisto, P. Keskinarkaus, J. O. Liimatainen, S. Martikkala & P. Saari: KORKEAKOULUOPISKELIJOIDEN URARYHMÄT Kokemuksia Valtti – Valmis tutkinto työelämävalttina -hankkeesta

Valmis tutkinto työelämävalttina (Valtti) -hanke on seitsemän korkeakoulun välinen yhteistyöhanke, jossa tuetaan korkeakouluopiskelijoiden valmistumista ja työelämään siirtymistä sekä ennaltaehkäistään opintojen pitkittymistä tai keskeytymistä. Hankkeen keskeisenä toimintana on opiskelijalähtöisten opiskelu- ja uraryhmien tarjoaminen opiskelijoille ja ryhmämallien kehittäminen. Toimenpiteissä korostuvat opiskelun ja urasuunnittelun yhteys sekä tutkinnon loppuunsaattamisen merkitys korkeakouluopiskelijoiden työuran avautumisen kannalta.

Hankkeessa keskitytään riittävän ja oikeanlaisen ohjauksen tarjoamiseen opiskelijoiden opiskeluprosessin tukemiseksi ja uranäköalojen avartamiseksi. Ohjauksen lähtökohtana ovat opiskelijan elämäntilanteen, ammatillisen kasvun ja urasuunnittelun huomiointi. Erityistä huomiota kiinnitetään opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamiseen, omien työelämän uranäköalojen avartamiseen sekä työelämätiedon lisäämiseen. Opiskelu- ja uraryhmät tarjoavat myös yhteisöllisyyttä sosiaalisen median hyödyntämisen ja kasvokkaisten tapaamisten kautta. Posterissa kuvataan hankkeen tuloksia kuluneen lukuvuoden 2009–2010 aikana toteutetuista uraryhmistä.

Valtti on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) ja Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen osarahoittama valtakunnallinen kehittämishanke vuosiksi 2009–2011. Hankkeessa mukana olevat korkeakoulut ovat: Oulun yliopisto (koordinaattori), Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu ja Diakonia-ammattikorkeakoulun Oulun yksikkö