|
|
2.
Turistista tutkijaksi – opiskelija tiedeyhteisön
jäsenenä |
VETÄJÄT:
suunnittelija
Tanja Kähkönen & opiskelija Suvi Eriksson, OY
Onko yliopisto tiedeyhteisö? Jos on,
keitä siihen kuuluu ja millä perusteella? Millaista
on opetus, tutkimus ja opiskelu tiedeyhteisössä.
Miten toteutuu tiedeyhteisön ethos: kannetaanko yhteisössä
tieteen korsia yhteiseen kekoon, vai uurastaako kukin oman
kekonsa kanssa?
Työpajassa käsitellään
opiskelijoiden odotuksia ja käsityksiä yliopisto-opiskelusta
sekä tiedeyhteisöstä ja heidän roolistaan
siellä ja peilataan niitä yliopisto-opiskelun aikaisiin
kokemuksiin. Onko opiskelija tiedeyhteisön turha turisti,
jonka tulee itse oppia toimimaan maassa maan tavalla ja puhumaan
samaa kieltä muiden kanssa? Voiko opiskelija oikeasti
olla olla tiedeyhteisön nuorempi kollega ja asiantuntija?
Entä miten hän pääsee tiedeyhteisön
eliittiin? Voiko tiedeyhteisöstä syrjäytyä?
Työpajassa pohditaan, mikä rooli
ja vastuu muilla tiedeyhteisön jäsenillä on
opiskelijoiden tiedeyhteisöllisyyden kokemisessa. Toisaalta
käsitellään opiskelijan oman vastuun ja aktiivisuuden
merkitystä. Työpajassa on mukana Opiskelija kertomassa
esimerkkejä tiedeyhteisöllisestä oppimiskulttuurista.
Työpajassa etsitään keinoja
siihen, miten tiedeyhteisön jäsenyyden kokemiseen
voidaan vaikuttaa ja miten sitä voitaisiin edistää.
Työpajan sisällöt pohjautuvat
opiskelijavetäjän kokemuksiin sekä pro gradu-tutkimukseen
Kähkönen, T. 2003. Turistina tiedeyhteisössä?
Kuvitteellinen ja reaalinen tiedeyhteisö ja tiedeyhteisön
jäsenyys opiskelijoiden kokemuksissa.
TYÖPAJAN MATERIAALIT, KS.
työpajan
kalvot
|