Markkinoinnin laitos
CoBra-tutkimusprojekti
PL 4600
FIN-90014 Oulun yliopisto

Yrityskuva strategisena menestystekijänä

Hankkeen tavoite


Tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena on kehittää pienten ja keski-suurten yritysten liiketoiminta-osaamista selvittämällä, miten yritysbrändin rakentumisprosessia voidaan johtaa menestyksekkäästi sekä sisäisen että ulkoisen viestinnän kohderyhmät huomioiden.

   Hankkeen kesto: 1.3.2008 - 28.2.2010


Hankkeen tuotokset elinkeinoelämälle


Hankkeessa luodaan kokonaiskuva, prosessimalli, yritysbrändin rakenta-misesta ja uudelleenrakentamisesta, sen vaiheista ja toimijoista (henki-lötaso, yritystaso, asiakkaat, muut verkostokumppanit). Brändin raken-tamisen tärkeiden vaiheiden, toimijoiden ja toimintojen tunnistaminen ja hahmottaminen helpottaa prosessin hallintaa ja suuntaamista kohti haluttua tavoitetta sekä yrityksen sisällä että verkostossa.

Hanke jakaantuu kolmeen tutkimusalueeseen:

yrityksen brändäysprosessi

1. Yritysbrändiviestintä: Miten yritysbrändäystä tulisi johtaa, jotta se olisi mahdollisimman tehokasta? Millaisia uusia johtamistapoja ja -menetelmiä yrityksen brändiviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa tarvitaan?

2. Yritysbrändin arvo: Miten yritysbrändin arvoa voidaan mitata? Millaisia uusia mittausmenetelmiä yritysbrändin arvon mittaamiseen voidaan kehittää?

3. Yrityksen uudelleenbrändäys: Miten yrityksen uudelleenbrändäämistä voidaan johtaa ja toteuttaa menestyksekkäästi erilaisissa uudelleenbrändäystilanteissa?