SuomiAreena-keskustelu: Kun nuori ryhtyy yrittäjäksi

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin järjestämässä SuomiAreena-keskustelussa puhutaan tällä kertaa Z-sukupolven yrittäjyydestä. Tutkimusten mukaan nuoret ovat entistä kiinnostuneempia yrittäjyydestä ja pitävät yrittäjyyttä houkuttelevana. Kuinka unelmat toteutetaan ja millaista tukea siihen tarvitaan?
Ylhäällä vasemmalta Janina Tihinen ja Michael Pietrzyk, alhaalla vasemmalta Liisa Tenhunen-Ruotsalainen, Matti Muhos ja Petteri Löppönen

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Raatihuoneenpuiston lava, Teatterikatu 7, 28100 Pori

Sijainti

Muu

Nuoria tarvitaan yrittäjiksi, jotta yhteiskuntamme toimii. Mutta onko nuorille tarjolla tarpeeksi tukea, jotta aikomuksista tulee totta kestävällä ja realistisella tavalla? Millaisin eväin nuori aloittaa yrittäjän uransa? Mitä pitäisi tehdä, että nuoret saisivat visionsa käyttöön ja yritysten perustamisaktiivisuus Suomessa kasvaisi?

Tutkimusten mukaan nuoret eivät välttämättä enää ensisijaisesti halua tehdä yrittäjänä rahaa, vaan toteuttaa itseään ja unelmiaan merkityksellisellä tavalla. Joillakin ammattialoilla yrittäjyys on nuorille kuitenkin usein pakko (esim. kampaajat, monet kädentaitajat ja luovan alan tekijät).

Kouluissa ja yrityspalveluorganisaatioissa tehdään töitä nuorten yrittäjyyden tukemiseksi, mutta usein liian vähäisillä resursseilla. Yrityksiä kaivataan mukaan nuorten yrittäjien mentorointiin.

SuomiAreena-keskustelussamme ovat mukana musiikkialan palveluja tarjoavan Soundecon yksinyrittäjänä toimiva 24-vuotias Janina Tihinen ja somemarkkinointia tarjoavan Mediaman yrittäjä, 19-vuotias Michael Pietrzyk. Tutkimuksen näkökulmaa aiheeseen tuo kasvun johtamisen, uudistuvan liiketoiminnan ja digitalisaation professori ja johtaja Matti Muhos Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutista. Mukana on myös Nuorten yrittäjyys ja talous NYT:in aluetoiminnan johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen kertomassa nuorille suunnatuista yrittäjyysohjelmista ja -sparrauksesta. Keskustelun juontaa Ylestä tuttu uutisankkuri ja tuottaja Petteri Löppönen.

Lue lisää puhujista.

Viimeksi päivitetty: 22.3.2024