Alun Hubbard valittu Thule-instituutin johtajaksi

Thule-instituutti koordinoi arktista tutkimusta Oulun yliopistossa.
Alun Hubbard in a winter landscape
Kuva: Lars Ostenfeld / Into the Ice

Professori Alun Hubbard on valittu 1.7.2024 alkaen johtajaksi Oulun yliopiston Thule-instituuttiin, joka koordinoi arktista tutkimusta yliopiston monitieteisen tutkimuksen keskusten ja tiedekuntien sekä Arktisen tutkijaverkoston ja Arktisen yliopiston kanssa.

Hubbard sai kandidaatin tutkintonsa Oxfordin yliopistosta ja tohtorin tutkinnon jääpeitteen geofysiikasta ja mallinnuksesta Edinburghin yliopistosta vuonna 2003. Sen jälkeen monipuolinen ura glasiologiassa, geofysiikassa ja ympäristötieteissä on vienyt hänet ympäri maailmaa Etelänavalta ja Antarktikselta aina Grönlannin ja Huippuvuorten pohjoisimpaan kärkeen. Hän on työskennellyt British Columbian yliopistossa (Kanada), Canterburyn ja Wellingtonin yliopistoissa (Uusi-Seelanti), kotikaupungissaan Walesissa (UK) ja viimeisen vuosikymmenen ajan UiT Tromssassa (Norja). Vuodesta 2020 lähtien – kun hänelle tarjottiin vierailijan apuraha Arctic Interactions -aloitteesta – hän on työskennellyt osa-aikaisesti Oulun yliopistossa, Kvantum-instituutissa ja maantieteen yksikössä.

”Olen iloinen valinnastani ja odotan innolla, että pääsen edistämään Oulussa tehtävää poikkeuksellisen laajaa arktista tutkimusta, jonka vaikutus tunnustetaan sekä kansallisesti että kansainvälisesti”, Hubbard sanoo.

Hubbardilla on yli 150 vertaisarvioitua julkaisua ja hän on johtanut menestyksekkäästi kymmeniä polaarisia tutkimushankkeita. Hänellä on tällä hetkellä glasiologian professuuri, jossa hän johtaa Greenland Rainmaker -projektia Arctic Five -yliopistojen pohjoisen kumppanuuden puitteissa.

”Hubbard on erittäin ansioitunut arktisen tutkimuksen saralla. Olemme hyvin innostuneita, että hän tuo laajan kokemuksensa Oulun yliopiston arktisen tutkimuksen johtamiseen”, sanoo Oulun yliopiston tutkimusvararehtori Taina Pihlajaniemi.

Akateemisten ansioidensa lisäksi Hubbard on ollut mukana monissa arktisissa aloitteissa, mukaan lukien lukuisat palkitut dokumentit, neuvonantajana arktisessa politiikassa ja konsulttina kaivos-, kuljetus- ja ydinjätealoilla. Hän johti Polar Research -lentokoneen logistiikkaa tekevää järjestöä ja on ollut mukana lukuisissa taiteellisissa projekteissa ja suojeluhankkeissa. Hän on kokenut korkean leveysasteen luotsi, purjehtija, vuorikiipeilijä ja opas.

Lue lisää Hubbardin tutkimuksesta:

Sulamisvesi rapauttaa Grönlannin mannerjäätikköön miljoonia hiushalkeamia ja horjuttaa sen rakennetta

Uutuuselokuvassa tutkijat laskeutuvat jäätikkökaivoon

Viimeksi päivitetty: 17.4.2024