Oulun yliopiston neulepuserosuunnittelukilpailun voittajatyössä yliopistoyhteisö muodostaa sydämellisen verkoston

Oulun yliopiston neulepuserokilpailun on voittanut Marttiina Vierimaa Verkosto-nimisellä työllään. Tammi-helmikuussa 2023 avoinna olleeseen kilpailuun tuli yhteensä 25 ehdotusta.
A woman in a gray-white sweater leans on a green-painted concrete wall, also an orange number one is painted on the wall.

Kilpailuun osallistujien tuli suunnitella esimerkiksi jotain Oulun yliopiston ominaispiirrettä, arvoja tai asenteita kuvastava neulepuseromalli.

”Verkosto-neulepuseron kuvio kuvaa sitä verkostoa, joka yhdistää Oulun yliopistossa opiskelevat, joskus opiskelleet, valmistuneet, yliopistossa tällä hetkellä työskentelevät ja aiemmin työskennelleet sekä kaikki muut, joita Oulun yliopisto koskettaa”, Vierimaa kertoo suunnittelemastaan neuleesta. ”Verkoston lisäksi puserosta löytyy Oulun yliopiston logo sekä sydämet kuvaamassa yliopiston arvoja.”

Vierimaa sai vinkin neulesuunnittelukilpailusta ystävältään. Osallistumiseen häntä innoitti oma tausta Oulun yliopistosta valmistuneena sekä neulonta- ja neulesuunnitteluharrastus. Vierimaa on valmistunut arkkitehdiksi Oulun yliopistosta vuonna 2006. Tällä hetkellä hän toimii arkkitehtinä ja suunnittelupäällikkönä Sweco Architects -yrityksessä Oulussa.

Idea puseron kuviosta ei tullut heti, vaan vaati hieman aikaa. ”Jäin miettimään minkälainen kuvio kuvastaisi Oulun yliopistoa parhaiten ja asia jäi pitemmäksi aikaa ajatuksiin hautumaan. Työssäni tapaan päivittäin lukuisia Oulun yliopiston kasvatteja ja erilaisten projektien myötä eri alojen asiantuntijoiden verkosto laajenee ja muuttuu monialaisemmaksi koko ajan. Siitä se idea neulemalliin sitten syntyi”, Vierimaa kertoo ideoinnistaan. Vierimaa osallistui kilpailuun neulesuunnitelmalla, ja neuloi puseron vasta kun hänen neulemallinsa oli valittu voittajaksi.

A woman in a gray-white sweater, with a wooden panel wall in the background.

Marttiina Vierimaa itse suunnittelemassaan ja neulomassaan villapuserossa.

”Neuloin puseron Louhittaren Luolan Louhitar 3 -langasta. Muitakin suomenlampaan villalankojakin varmasti löytyy vastaavan paksuisina”, Vierimaa sanoo. Jokainen tekijä voikin valita itselleen puseron käyttötarkoitukseen sopivan langan.

”Suunnitellessani neulepuseroa, ajattelin että luonnonharmaa ja valkoinen toimisivat yhteen hyvin. Värien välillä on sopivasti kontrastia, että kuvio erottuu, mutta vaikutelma on kuitenkin rauhallinen. Puseroon voi mielestäni käyttää monenlaisia väriyhdistelmiä, kunhan väreillä on riittävästi kontrastia. Pohjavärinä farkunsininen houkuttelisi kokeilemaan seuraavaksi.”

Neulepuserokilpailussa kunniamaininnat myönnettiin Minna Helelle, Noora Happoselle ja Mari Appelgrenille.

Onnea voittajille ja kiitos kaikille neuleideansa lähettäneille.

Tiivis neuleohje (pdf)
Pitkä neuleohje (pdf)