Vetysäiliö Oulun yliopiston vetytutkimukseen - OYH2

University of Oulu

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

OYH2-projekti toteutetaan Oulun yliopiston projektina ja siihen osallistuu erikoisteräksiin sekä ajoneuvo- ja työkonetekniikkaan keskittynyt Materiaali- ja Konetekniikan tutkimusyksikkö (MME). Tässä hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan vetysäiliö Oulun yliopiston tutkimuskäyttöön. Säiliö voi olla paineistetun tai nestemäisen vedyn varastoimiseen ja/tai kuljettamiseen tarkoitettu. Suunnittelua tehdään siten, että valmistettavaa rakennetta voidaan skaalata eri kokoluokkiin ja erilaisiin käyttötarkoituksiin. Hanke vaatii myös paljon pohjatiedon kartoitusta, koska aihealue on monella tapaa uusi ja tuntematon.

Materiaalivalinta on tämänkaltaisessa projektissa oma haasteensa. Materiaalin tulee olla vetykäytössä kestävä, mutta kaupallista toimintaa ajatellen kustannustehokas ja saatavuudeltaan hyvä. Lisäksi sen valmistaminen, erityisesti liittäminen, tulee onnistua ilman erikoistyökaluja. Materiaalin testauksessa otetaan huomioon standardien vaatimukset hitsatulle painesäiliölle tai nestemäisen vedyn kuljettamiseen. Testausvaatimukset on tunnistettu kirjallisuustarkastelun perusteella. Projekti on varsin haastava, sillä vastaavaa ei ole tehty ja se toteutetaan yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Sitä johtaa Oulun yliopiston materiaalia- ja konetekniikan tutkimusyksikkö.