Brown Bag -seminaari: Tekoäly ja ihminen tunteiden tulkitsijana

Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää toisten tunteita. Empatia auttaa meitä tulkitsemaan tunneviestejä, kuten kehonkieltä, ja ymmärtämään epäsuoran kielen piilomerkityksiä. Tervetuloa Brown Bag -seminaariin torstaina 23.5. oppimaan lisää siitä, miten tekoälyä voidaan opettaa tulkitsemaan ihmisten tunteita, mieltymyksiä ja päätöksentekoa analysoimalla ihmisten kasvojen ilmeitä, kehonkieltä ja fysiologisia merkkejä. Kuulemme myös, miten empatiakyky vaikuttaa epäsuoran kielen ymmärtämiseen.
Image of brown lunch paper bag and text "University of Oulu, Brown Bag research lunch seminar"

Tapahtuman tiedot

Tellus Stage, Linnanmaan kampus

Linnanmaa
Muu

Seminaarin puhujina ovat apulaisprofessori Haoyu Chen tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta ja tutkijatohtori ja yliopistonlehtori Henri Olkoniemi psykologian tutkimuskeskuksesta kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta. Chen puhuu seminaarissa siitä, miten tekoälyä koulutetaan tulkitsemaan ihmisen kehonkieltä ja tunteita. Olkoniemi puhuu siitä, miten empatiakyky ja kyky tunnistaa ja nimetä tunteita vaikuttaa epäsuoran kielen, kuten vertauskuvien ja ironian ymmärtämiseen.

Seminaari järjestetään torstaina 23.5. kello 11-12 Tellus Stagella Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella. Ilmoittauduthan seminaariin maanantaihin 20.5. kello 12 mennessä. Tarjoamme lounaan etukäteen ilmoittautuneille osallistujille. Huom. Seminaari on englanninkielinen.

Jos et pääse Linnanmaan kampukselle, voit osallistua seminaariin myös Zoomin kautta. Jos osallistut Zoomin kautta, sinun ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Haoyu Chen työskentelee tällä hetkellä tenure track -apulaisprofessorina Hybrid Intelligence: Human-AI Co-evolution and Learning in Multi-realities (HI) -tutkimusohjelmassa. Hän on työskennellyt väitöskirjatutkijana ja myöhemmin tutkijatohtorina Center for Machine Vision and Signal Analysis (CMVS) -tutkimusyksikössä vuodesta 2017 lähtien. Hybrid Intelligence -tutkimusohjelmassa pyritään yhdistämään ihmisten ja koneiden vahvuudet eettisesti, vastuullisesti ja tuloksellisesti sekä linkittämään Oulun yliopiston huippuosaamista tunnetekoälyn, oppimisprosessien ja havainnointitekniikan aloilla tekoälypohjaisten ratkaisujen kehittämiseen, esimerkiksi koulutuksessa ja hoitotyössä. Chen keskittyy kehittämään tietojenkäsittely- ja laskentateknologiaa auttamaan ihmisiä ja koneita ymmärtämään toisiaan Data and algorithm assisted AI -tutkimusteeman puitteissa.

Henri Olkoniemi on tutkijatohtori ja yliopistonlehtori psykologian tutkimuskeskuksessa kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Hänellä on myös Turun yliopiston myöntämä kognitiivisen psykologian dosentin arvonimi. Hän toimii havaitsemisen, kognition ja kielen tutkimusryhmän ja Suomen Akatemian rahoittaman tutkimushankkeen Muutokset ironian ymmärtämisessä elinkaaren aikana vastaavana tutkijana.

UniOGS-väitöskirjatutkijat: Voitte lisätä Brown Bag -seminaareihin osallistumisen HOPSiinne ja kun olette käyneet kymmenessä Brown Bag-seminaarissa, saatte siitä 0,5 opintopistettä

Oulun yliopiston Brown Bag -seminaarien ideana on mahdollistaa kohtaamisia eri alojen tutkijoiden välillä ja lisätä tieteidenvälistä keskustelua. Kerran kuussa kutsumme kaksi tutkijaamme eri tieteenaloilta puhumaan samaan aihepiiriin liittyvästä tutkimuksestaan. Tervetuloa mukaan oppimaan uutta, kyselemään ja keskustelemaan: Brown Bag -seminaarimme ovat kaikille avoimia!

Viimeksi päivitetty: 20.3.2024