Professori Janne Hukkanen vuoden 2022 Terveysalan 100 Vaikuttajaa -listan kärkikymmenikössä

Mediuutiset on julkaissut vuosittaisen Terveysalan 100 Vaikuttajaa -listauksen kokonaisuudessaan. Oulun yliopiston sisätautiopin professori Janne Hukkanen sijoittui tämänvuotisen listauksen kärkikymmenikköön kuudenneksi.
Professori Janne Hukkanen

Janne Hukkanen oli päätutkija tutkimuksessa, joka antaa toivoa aivan uudenlaisten verenpainelääkkeiden kehittämiseen. Tutkimuksessa löydettiin aiemmin tuntematon verenpaineen säätelyjärjestelmä, joka liittyy erityisesti ylipainon ja lihavuuden aiheuttamaan korkeaan verenpaineeseen.

Mediuutiset julkaisi vaikuttajalistauksen kärkikolmikon jo aiemmin. Oulun yliopiston yleislääketieteen professori Juha Auvinen sijoittui listan ensimmäiseksi, eli hänet valittiin terveysalan vuoden 2022 vaikuttajaksi. Lue lisää.

Terveysalan 100 Vaikuttajaa -listalle pääsivät henkilöt, jotka ovat toimineet ansiokkaasti nimenomaan tänä vuonna. Lista on jaettu kymmeneen kategoriaan: Top 10, Arjen parantajat, Hoidon kehittäjät, Uudistajat, Kandien valinnat, Keskustelunherättäjät, Yhteistyön edistäjät, Pitkäjänteiset, Yritysmaailma ja Vuoden väitökset.

Kandien valinnat -listalle ovat tänä vuonna sijoittuneet opetusanimaatioita tuottavan Adjuvantin perustajat, oululaiset lääketieteen kandit Jussa Loueniva ja Julius Nurmenniemi, sekä Oulun yliopiston alumnit, vuonna 2018 lääkäriksi valmistunut somessa aktiivinen Tiedenaiset-yhteisön jäsen Jenni Puoliväli ja Podiatri-podcastista tunnettu vuonna 2014 Oulusta lääkäriksi valmistunut Lassi Laitala.

Pitkäjänteiset-listalle pääsi lastentautiopin ja kokeellisen immunologian professori Mika Rämet Oulun ja Tampereen yliopistosta. Hän on rokotetutkimuskeskus Finvacin lääketieteellinen johtaja.

Vuoden väitökset -listalle ylsivät Oulun yliopistosta väitelleet Moona Huhtakangas ja Petri Roivainen.

Koko 100 vaikuttajan lista löytyy Mediuutisten verkkosivuilta.

Viimeksi päivitetty: 15.2.2023